عنوان پایان‌نامه

طراحی مجموعه ی آموزشی با رویکرد هویت ایرانی اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی مجموعه ی آموزشی با رویکرد هویت ایرانی اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8029;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43159
    تاریخ دفاع
    ۱۱ آذر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    قاسم مطلبی

    معماری به رغم تفاوت های اقلیمی و سرزمینی که در شکل آن تاثیر فراوانی دارد، دارای ویژگی ذاتی و حال و هوایی است که آن را هویت می نامند. بحث هویت در جامعه هایی مطرح می شود که پشتوانه ی غنی فرهنگی داشته ولی احساس می کند از قافله ی تمدن به دور مانده اند. از آن جایی که مدرسه فضایی است که رشد به معنای قرآنی در آن باید تحقق یابد و خود می تواند برای محله هویت ساز باشد، از مهم ترین کاربری ها در این زمینه می باشد. جهت رسیدن به هویت ایرانی در مدارس ایرانی، که میراث خوار مساجد اولیه ی اسلامی بوده اند، باید چیستی ها و چگونگی های آن را مورد بررسی قرار می دادیم. تعریف هویت سه مولفه ی اصلی آن را پیش روی ما قرار داد. این سه مولفه عبارتند از؛ الف) شناخت که نقطه ی شروع بحث هویت و جایی است که قرار می شود امری برای مخاطبی مورد شناسایی قرار گیرد. ب) مقوله ی مورد شناخت که در این جا مدرسه می باشد. ج) عناصر تمیزدهنده ی یک مدرسه که می تواند هم باعث تمایز آن از انواع دیگر و هم تشابه آن با موارد خودی می باشد. نظام آموزشی از جمله مولفه¬هایی است که تاثیر فراوانی در هویت مدارس دارد. در مدرسه¬ی پیشنهادی "یادگرفتن" و نه "یاد دادن" مبنا قرار گرفته است. لذا نه فقط کلاس، بلکه همه¬ی فضاها به عنوان محل¬هایی که یادگرفتن در آن¬ها محقق میگردد، مورد نظر قرار گرفته¬اند. در پروسه¬ی شناخت عناصر تمیز دهنده، توجه به عوامل زیبا شناختی ، معنا شناختی و عملکردی مبنای کار قرار گرفته است. در این مجموعه یک مدرسه¬ی راهنمایی نه کلاسه و یک دبستان ده کلاسه به انضمام فضاهای خدماتی شامل نمازخانه، آمفی تاتر و سالن ورزشی که با اتخاذ تدابیری در طراحی، توانایی خدمت رسانی به محله را نیز دارد، در نظر گرفته شده است. بخش خدماتی به عنوان مفصل ارتباطی مابین بخش آموزشی و محله می¬باشند.
    Abstract
    Inspite of the climatic and regional differences that are extremely affected the shape of the architecture; it has inherent and conditional characteristic that called indentity. The identity is discussed in societies that have a rich cultural credit but feel that they are far away from civilization. Since school is a place where growth should happened in a way that defined in holy Qoraan and it could make identity for the neighborhood by itself, it is one of the most important usage in this field. To reach the Iranian identity in Iranian schools, that comes from the first Islamic mosques, we must study it’s etentities and states. The definition of architecture is mentioned three main factors. These factors are: A)Recognition which is the beginning point of identity matter and it should identify a matter for some one. B)The thing that should be identified that is school here. C)The distinguishing factors of a school that distinguish the differences from others and also the similarities with the same types. Academic System is one of the factors which extremely influences the identity of the schools. In the suggested school, learning but not teaching is the basis. So not only the classes, but also every other space designed to be useful for learning. Considering the elegance, definition and function is mentioned as basis. By choosing a special policy in this complex a secondary school with 9 classes and an elementary school with 10 classes, besides the services spaces such as prayer room, amphitheater, sport saloon and buffet are all designed in a way that the complex also served the neighborhood too. The service part is acting as a joint between the academic part and the neighborhood.