شناسایی مولفه ها،نشانه ها،وعوامل تکبرسازمانی وتاثیر آن بر سازمان
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001728;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61073
- تاریخ دفاع
- ۱۵ آبان ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدهادی اکبری
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین
- چکیده
- چکیده تکبر از ویژگیهای انسان است که دارای ریشه نگرشی و اثرات رفتاری است این رفتار از انسان در رابطه با دیگران رخ میدهد. یعنی تکبر رفتاری است که از نگرش انسان نسبت به دیگران سرچشمه میگیرد و به این ترتیب رفتار افراد را با دیگران جهت میدهد. به همین دلیل مطالعه تأثیر تکبر بر رفتار سازمانی از رهگذر شناسایی مؤلفههای تکبر، نشانهها، عوامل و زمینهها و پیامدهای تکبر میگذرد. از آنجایی که سازمان عبارت است از مجموعه افراد و به عبارتی؛ رفتار سازمانی نیز عبارت است از مجموعه رفتار افراد سازمان، در نتیجه؛ تکبر سازمانی نیز از تکبر افراد سازمان ناشی میشود. بنابراین؛ تکبر سازمانی از آن جهت اهمیت تحقیق مییابد که بدانیم تکبر به عنوان رفتار یک فرد در جمع معنا پیدا میکند. در این تحقیق مؤلفهها، نشانهها، عوامل شخصیتی و سازمانی و آثار و پیامدهای تکبر افراد در سازمان مورد پژوهش قرار گرفته و تأثیر تکبر سازمانی از طریق متأثر شدن از تکبر افراد، بر سه مؤلفه مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی و سکوت سازمانی بررسی شده است. روش مطالعه در این تحقیق، تحلیل محتوا است که دادههای آن از طریق مطالعه کتابخانهای، اسناد و مدارک و پرسش از خبرگان فراهم آمده است. چیزی که درجهتیابی تحقیق، چالش بر انگیز افتاده این است که رفتار سازمانی آیا همان جمع رفتار افراد است یا غیر آن؟ اگر آن نیست چگونه حاصل میشود؟ و در این بین، تکبر سازمانی بهعنوان یک رفتار سازمانی چیست و چگونه به وجود میآید؟ تحقیق حاضر بر این فرض استوار است که رفتار سازمانی مجموع رفتار افراد سازمان است و در نتیجه تکبر سازمانی مجموع تکبر افراد سازمان است. و در نهایت تکبر افراد سازمانی به تکبر سازمانی منجر میشود. واژگان کلیدی تکبر، تکبر سازمانی، مدیریت دانش، سرمایه اجتماعی، سکوت سازمانی
- Abstract
- Abstract Arrogance is a characteristic of human beings which has attitudinal roots and behavioral effects. This behavior occurs in relation to others. It means that arrogant behavior emanates from human attitudes toward others. Thus orientates people’s behavior with others. For this reason, the study of the arrogance Effect on Organizational Behavior needs identifying Components, signs, causes, Contexts and consequences of arrogance. Since organization is a set of individuals and organizational behavior is a set of organization member’s behaviors. So organizational arrogance comes from the individuals within. Therefore, to know that arrogance as individualistic behavior which becomes meaningful in collectivity is the reason of the importance of this research. In this study, Components, signs characteristic, and organizational factors, and the effects and consequences of individuals arrogance and pride in the organization has been studied. The impact of organizational arrogance through people’s arrogance on the three components: knowledge management, social capital and organizational silence, is investigated. Research method in this study is Content analysis and the data provided Through the study of Library books, documents and question from the Experts. What has been challenging in the research navigation is that, whether organizational behavior is the behavior of the individual’s collectivity or not? If not how it is produced? Then what is organizational arrogance as an organizational behavior and how it is developed? This research is based on the premise that organizational behavior is total behavior of the organization’s members and thus the organizational arrogance is the sum of the individual’s arrogance within an organization and finally, the arrogance of the members of an organization leads to the organizational arrogance. Keywords: Arrogance, organizational arrogance, knowledge management, social capital and organizational silence