بررسی مولفه های الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت از منظر دانش مدیریت
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001793;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63087
- تاریخ دفاع
- ۳۱ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سعید مکرمی
- استاد راهنما
- علی نقی امیری
- چکیده
- قریب چهار سال است که موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده و دراین مدت این موضوع توسط اساتید مختلف دانشگاهی و حوزوی از منظر فلسفی و مبنایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اما تاکنون از منظر دانش مدیریت به آن پرداخته نشده است. در این پژوهش براساس نظرگاه خط مشی گذارانه با استفاده از مدل «سه شاخگی» و با رویکرد ایجابی، مولفه های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بررسی شده است. داده های پژوهش به روش مصاحبه عمیق و با مراجعه به اساتید رشته های مختلف علوم انسانی در دانشگاه و حوزه، جمع آوری شده و با روش داده بنیاد (گراندد تئوری) تحلیل و سپس نظریه نهایی پژوهش ارائه شده است. ازاین رو در پژوهش حاضر براساس مدل سه شاخگی بحث اولیه شکل گرفته و پس از جمع آوری داده ها با روش داده بنیاد، نظریه نهایی تدوین و ارائه شده است. مصاحبه های پژوهش پس از 10 مصاحبه به مرحله اشباع رسید که نمونه های مصاحبه به روش گلوله برفی و از جامعه آماری اساتید مدیریت، جامعه شناسی و فلسفه دانشگاه های تهران و اساتید حوزه های علمیه قم انتخاب شده است. براساس نظریه نهایی پژوهش، مقدمات دست یابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت زمانی فراهم شده و این موضوع زمانی دست یافتنی خواهد شد که اراده کلی نظام و دستگاه اجرایی به آن تعلق گرفته باشد. براین اساس لازم است تا اهداف، سیاست ها و برنامه های بلند مدت و میان مدت دستگاه های اجرایی و قانون گذاری کشور در نسبت با یکدیگر تدوین شده، از حالت جزیره ای عمل کردن آنها جلوگیری به عمل آید. براین اساس مغزافزاری نیاز است تا خط مشی های کلان کشور را براساس آرمان ها و افق های بلند انقلاب اسلامی تدوین کرده، جایگاه و وظایف دستگاه های مختلف قانون گذاری و اجرایی و موضوعات مرتبط با آنها را تعیین کرده و میزان تحقق آنها را فراتر از رفت وآمد دولتها بررسی و کنترل نماید. به عبارت دیگر باید بتواند همه بخشهای آموزشی، تربیتی، پژوهشی را با محوریت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سامان داده، بخشهای اقتصادی و اداری و قانونی کشور را پشتیبان تحقق آن قرار دهد و برای فرهنگ سازی، بسترسازی و نظام سازی آن برنامه ریزی کند. فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب را اندازه گرفته، خط مشی ها و سیاست های مختلف دستگاه های مختلف نظام را برای پیشبرد آن تنظیم، طراحی و تدوین کند. بنابراین پیشنهاد این پژوهش
- Abstract
- Since Supreme Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyed Ali Khamenei considered The Islamic Iranian Paradigm of Progress, this issue is being discussed by many scholars in howzeh and academia in fundamental and philosophical fields, but till now management knowledge has not approached to this. In this project, principles of Iranian Paradigm of Progress are researched using three dimensional model with affirmative approach from the policymaking viewpoint. Research data is gathered by in-deep interviews with professors and experts in various fields of human sciences in Howzeh and academia and analyzed by grounded theory, then final recommendation is proposed. So preliminary discussion in this research is conducted on three dimension model and with gathering data by grounded theory, conclusive recommendation is codified. Professors in management, sociology and philosophy at universities of Tehran and Qom howzeh masters are selected by snowball sampling method, thus collecting data satiated with ten interviews. The research concluded that the preliminary to achieve Islamic Iranian Paradigm of Progress in ready and this would be accessible while total will of government and executive body oriented to. Therefore it is inevitable that all long term and mid-term targets and policies of executive and rulemaking bodies be legislated in relation to each other, as insular operation is being prevented. Hence a brain software is needed to codify major policies of country on Islamic revolution horizons and ideals, specify assignment and duties of various executive and rulemaking bodies and their related issues, and study and control realization rate of those, beyond changing dominant government. In other words, this software should be capable to organize all educational, cultural and research fields on Islamic Iranian Paradigm of Progress, set economic, administrative and legal parts of country as supportive ones for that realization, schematize for culturalization, con