عنوان پایان‌نامه

ارزیابی وضع موجود و تبیین وضع مطلوب استراتژیهای حوزه های دانش



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی وضع موجود و تبیین وضع مطلوب استراتژیهای حوزه های دانش" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63499
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    حامد عابدی
    استاد راهنما
    حسن زارعی متین

    لازمه بهره گیری از دارایی های دانشی داشتن رویکردی آگاهانه،سیستماتیک،جامع و اقتضایی به مدیریت دانش می باشد.بنابراین بایستی طراحی و اجرای نظام جامع مدیریت دانش با توجه به شرایط هر سازمان صورت بگیرد.اولین قدم برای اجرای نظام جامع مدیریت دانش،شناخت وضع موجود سازمان می باشد. امروزه برنامه های مدیریت دانش سعی می کنند به صورت آشکار به ارزیابی و مدیریت فرایندهای خلق،شناسایی،گردآوری و به کارگیری دانش در کل سازمان بپردازند. مشکلات دانشی در فرایندهای سازمانی سازمانها،در فرایندهای مختلف مدیریت دانش از قبیل شناسایی،کسب،خلق دانش،ذخیره سازی دانش و انتشار،به کارگیری و فراموشی فعال(7 فرایند داونپورت)قابل دسته بندی است.بنابراین تنها سازمانی نتایج مطلوبی از استفاده از مدیریت دانش کسب می کندکه با شناخت کامل و دقیق وضعیت دانشی،اقدام به تدوین راهبردهای دانشی بر اساس وضعیت کنونی سازمان کرده باشد. در این پایان نامه با استفاده از مدل داونپورت به تهیه پرسشنامه پرداختیم و آن را بین 150نفر از 6 حوزه دانشی درآمد،بازرسی،مستمری ها،فنی و امور بیمه شدگان،اجرائیات و نام نویسی و حساب های انفرادی توزیع کردیم تا بتوانیم وضع حوزه های دانشی حوزه های دانش سازمان تامین اجتماعی استان قم را ارزیابی کنیم.سپس بر اساس نتایج ارزیابی(آزمون تی استیودنت)،حوزه های کلیدی دانش سازمان که شامل حوزه های درآمد،بازرسی،فنی و امور بیمه شدگان،اجرائیات و نام نویسی و حساب های انفرادی می باشند را شناسایی کردیم.در ادامه به تدوین راهبردهای دانشی از طریق مدلKnowledge Strategy Process با توجه به پارامترهای کدشدگی،کیفیت و توزیع شدگی دانش پرداخته ایم. کلمات کلیدی:مدیریت دانش،دانش،فرایند دانش،کدشدگی،توزیع شدگی،کیفیت دانش.
    Abstract
    An informed,systematic,comprehensive and expediently approach to knowledge management is required for utilization of knowledge assete of organizations. Thus planning and implementation of a comprehensive and customized KM syatem must be done for any organization in accordance with the specific conditiona and expediencies of that qrganization. The first step for planning and implementation of the comprehensive KM system in an organization is the identification of the organization and examination of atatus que of the organization in this area. In other words, organization problem discovering in every area , is the first step for action in the related area. Hence identification and transfer of knowledge as an aspect of organization management has ever existed in various forms. But nowadays KM plans try to asses and manage obviously the creating or identification , gathering and application of knowledge processes in the whole organization. Organizations have different knowledge problems in the form of organization processes. These problems could be categorized in different KM process such as identification, acquisition , creation, storage of knowledge and distribution,application and active forgetting(7 process of Davenport model).Regarding this issue that the implementation of KM in the comprehensive and broad form will affect the organization,the most important measure before implementation and strategic making , is the recognition of the knowledge status of the knowledge areas in the mentioned organization. in fact only an organization which has proceeded document knowledge strategies based on the status que of the organization with the complete and accurate recognition of the knowledge status,draws the desired results from the KM. In this thesis , the knowledge areas of an organization are evaluated using davenport model. Then, based on the results of the evaluation(T student test) , the key knowledge areas were identified in the organization and then the documentation of the knoeledg strategies of the considered organization has been done. Through the KSP model according to codification,qualification and diffusion parameters. Key word Knowledge management, Knowledge, knowledge process, codification, qualification, diffusion