بررسی علل اجتناب از تبلیغات تلویزیونی:حیطه رفتار مصرف کننده
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001842;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73909
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- عظیم السادات ابوالحسنی
- استاد راهنما
- غلامرضا جندقی, محمدرحیم اسفیدانی
- چکیده
- چکیده بازاریابان و تبلیغ کنندگان باور دارند که نیازها و رفتارهای مشابه مصرف کنندگان و رشد و یکنواخت شدن بازارهای جهانی و توسعه رسانه های جهانی مختلف به توسعه تبلیغات سرعت بخشیده است. یکی از این رسانه ها، تلویزیون می باشد که از پربیننده ترین و قوی ترین رسانه ها در جهان است. در این حین، تلویزیون با موضوع رشد اجتناب از تبلیغات روبرو شده است و ما در این پژوهش به دنبال آن هستیم که بیابیم چه عواملی باعث اجتناب از تبلیغات تلویزیونی می شود. پس از مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، عوامل موثر بر اجتناب از تبلیغات تلویزیونی جمع آوری و مدل جدیدی طراحی شده است. برای آزمون این مدل از ساکنین شهر اصفهان که بیشتر از 15 سال است که تلویزیون دارند، به عنوان جامعه و نمونه نیز بر اساس جدول مورگان، 384 نفر انتخاب شده است. برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است و ابزار سنجش، پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شده است. آمار توصیفی برای گردآوری و طبقه بندی داده های جمعیت شناختی و آمار استنباطی برای رد و یا تأیید فرضیه های پژوهش، استفاده گردیده است. برای تحلیل از روش هم بستگی و رگرسیون به دو صورت همزمان و گام به گام استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شده است. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از " بین عواملی چون عوامل جمعیت شناختی، نگرش به تبلیغات، تجربیات منفی قبلی و ادراک موانع رسیدن به هدف با اجتناب از تبلیغات تلویزیونی (مکانیکی، رفتاری و شناختی ) توسط بینندگان، رابطه معناداری وجود دارد." و فرضیه های فرعی پژوهش نیز بر اساس رابطه و تأثیر تک تک متغیرهای اصلی بر یکدیگر بیان شده است. علاوه بر آن رابطه بین ادراک موانع رسیدن به هدف و تجربیات منفی قبلی با نگرش به تبلیغات سنجیده و آزمون گردید. پس از انجام محاسبات و تجزیه و تحلیل ها، نتایج نشان دادند که ابعاد ادراک موانع رسیدن به هدف و تجربیات منفی قبلی بر اجتناب از تبلیغات تأثیر می گذارد. بر اساس نتایج به دست آمده برخی از عوامل جمعیت شناختی بر اجتناب از تبلیغات تلویزیونی و انواع آن اثر دارد درحالی که برخی دیگر آنها تأثیر معناداری را نشان نداده اند. یافته ها بیان کردند که از میان ابعاد فقط بعد نگرش به تبلیغات بر اجتناب از تبل
- Abstract
- Abstract: Marketers and advertisers believe that the needs and behavior of consumers and the growth and steady of global markets and development of global media in the promotion of development has accelerated. One of the media, is the television that is the most popular and most powerful media in the world. In the meantime, TV has been met with growing avoid advertising and we are looking at this to find out what is causing avoidance of television commercials. After studying literature, collected factors to avoid television advertising and A new model has been designed. To test this model, the inhabitants of the Esfahan city have more than 15 years of television , is population and samples were selected according to Morgan, 384. For data collec?on, a library and field methods have been used and Assessment, is the questionnaire. Data analysis was performed using descriptive statistics and inferential statistical methods. Descriptive statistics has been used for demographic data collection and categorization and inferential statistics to refute or verify the hypothesis of this study. For the analysis is used from structural equation modeling (SEM) is a multivariate analysis technique of multiple regression family. For data analysis, is used SPSS and LISREL software. The main hypothesis of this work is "such factors as demographic factors, attitudes to advertising, prior negative experiences and Perceived goal impediment with avoiding of television advertising (mechanical, behavioral and cognitive) by viewers, there is a significant relationship." Secondary research hypotheses is described based on the relevance and impact of individual variables on each other. Further, tested and measured the relationship between Perceived goal impediment and prior negative experiences with attitudes to advertising. After the calculation and analysis, the results showed that inhibition of between Perceived goal impediment and prior negative experiences influence on avoiding of television advertising. Based on the results, some of demographic factors influence on types of television advertising avoidance. While others have shown no significant impact. The findings state that just the attitudes to advertising have no significant impact on television advertising avoidance, and only Trust to Advertising and advertising promotes consumption are Impacted on types of avoidance. Also, the general attitude to advertising (positive or negative) has a significant effect on three types of avoidance. Keywords: Avoid - Ad avoidance - Avoidance behaviors – Advertising – Demographic factors - between Perceived goal impedimen -Attitude toward advertising - prior negative experiences