تاثیر نقش های کارآفرینان سازمانی بر عملکرد کسب و کار در کشورهای منتخب بر اساس داده های GEM ۲۰۱۲
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 490;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60439
- تاریخ دفاع
- ۲۹ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدحسین معزالدین
- استاد راهنما
- محمدرضا زالی
- چکیده
- در این پژوهش به بررسی تاثیر نقشهای کارآفرینان سازمانی تماموقت بر عملکرد کسبوکار پرداخته میشود. بدین منظور از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. مدل مربوطه با استفاده از دادههای گردآوری شده توسط دیدهبان جهانی کارآفرینی (GEM) در کشورهای ایران، شیلی، مالزی و مجارستان در سال 2011 و از طریق متغیرهای نقشهای کارآفرینان سازمانی، عملکرد کسبوکار، گرایش به نوآوری، تحصیلات و فرهنگ ساخته شده و سپس آزمون گردیده است. فرضیات پژوهش توسط یافتههای آزمون، مورد پشتیبانی واقع گردیدند. نتایج نشان میدهد که نقشهای کارآفرینان سازمانی دارای تاثیر مستقیم و مثبت بر عملکرد کسبوکار هستند. نقشهای کارآفرینان سازمانی در این پژوهش شامل نقش رهبری، پشتیبانی و ایفای هر دو نقش رهبری و پشتیبانی توسط کارکنان تماموقت، در مرحله توسعه و ایجاد ایده و نیز مرحله آمادهسازی و اجرای ایده میشود. یافتههای پژوهش نشاندهنده تاثیر مثبت و معنادار گرایش به نوآوری و تحصیلات بر ایفای نقشهای کارآفرینان سازمانی است. از سوی دیگر اگرچه متغیر فرهنگ تا حدی روابط بین متغیرهای مدل را کنترل میکند و دارای تاثیر بر عملکرد کسبوکار است ولی اثر معناداری بر نقشهای کارآفرینان سازمانی از خود بروز نداده است. واژگان کلیدی نقشهای کارآفرینان سازمانی، عملکرد کسبوکار، گرایش به نوآوری، نقش رهبری، نقش پشتیبانی، نوآوری، انتظار رشد و فرهنگ.
- Abstract
- In this study we investigate the effect of Corporate Entrepreneurs roles of fulltime employees on business performance. We build and test a causal model using GEM 2011 data obtained from Iran, Chile, Hungary and Malaysia. We found that most of our hypotheses were support by the results. The results indicate that Corporate Entrepreneurs roles play an influential efficacy on the firm performance, and also have a positive and direct effect on it. Corporate Entrepreneurs roles in this research includes Leadership, Supporting and administration of Both Roles at the same time that played by employees in both idea development phase and also preparation & implementation of a new activity phase. We added Innovation Confidence, Culture and Education into the model for our survey. It shows that Innovation-Confidence and Education has a significant and positive affect on playing the Corporate Entrepreneurs roles by employees. Although Culture partially control the relationship between Corporate Entrepreneurs roles, performance, Innovation Confidence and Education but it has no significant linear relation with Corporate Entrepreneurs roles. Keywords: Corporate Entrepreneurs roles, business performance, Innovation-Confidence, Leading role, Supporting role, Innovation, Growth Expectation.