عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر میزان شادی در میان دختران دبیرستانی
- رشته تحصیلی
- مطالعات زنان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59780;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4597
- تاریخ دفاع
- ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- پروین صفری
- چکیده
- شادی نیاز طبیعی هر انسانی بوده وبدون شادی و نشاط زندگی بیمعناست ، عوامل متعدد و بی شماری بر میزان شادی افراد تاثیر میگذارند . تاکنون شادی از ابعاد مختلف اجتماعی، فردی،جمعی و..... مورد توجه وبررسی قرار گرفته که در این پژوهش به تعدادی از آنها اشاره شده است . پژوهشها حاکی از آن است که اهمیت شادی دردورهی جوانی و نوجوانی بیش از دورههای دیگر زندگی است و به همین دلیل تحقیقاتی جامع وکامل در این زمینه میطلبد. موضوع وهدف اصلی این پژوهش «بررسی عوامل مؤثر بر شادی دختران » است. روش تحقیق پیمایشی وتکنیک آن به صورت پرسش نامهی محقق ساخته بوده است . در همین راستا هشت سوال ودوازده فرضیه بیان شده است . فرضیههای پژوهش از چارچوب نظری شامل نظریه آرگیل در باب موفقیت و تایید اجتماعی وارتباط آن با شادی، نظریه سلیگمن در مورد آموزشِ شادی، نظریه مازلو در مورد شادی در لحظات اوج، نظریه پوتنام در مورد شادی به عنوان سرمایه اجتماعی ، نظریه ویلز در مورد مقایسه اجتماعی وارتباط آن با شادی، نظریه شلدریک که تاثیر شادی هر فرد را با شادی جهان پیرامونش بیان میکند و نظریه روابط اجتماعیِ جمعی از محققان ، استخراج شده و دادههای پژوهش ، از خلال پرسش نامه 97 سوالی جمع آوری گردیده است . محقق کوشش نموده که پرسشها را پاسخ و فرضیهها راتایید نماید. در این پژوهش میزان شادی در دانش آموزان دخترِ15 تا 18سال بررسی وعوامل موثر بر شادی آنها مورد مطالعه وتحقیق قرار گرفته است . در این تحقیق تاثیر متغیرهای مستقلی، نظیرعوامل اجتماعی، خانواده ، محیط آموزشی و فوق برنامههای مدارس، برنامههای رسانه، مذهب ودین داری ، قومیت ، میزان تحصیلاتِ والدین وموقعیت اقتصادی واجتماعی ،جمع گرایی/ فردگرایی،مُدگرایی،تفاوت نسلی،پایه ورشته تحصیلی وامید به آینده بر میزان شادی دختران دبیرستانی سنجیده شده است. حجم جمعت مورد مطالعه8841 نفر و تمامی دبیرستانهای دخترانه منطقه شش آموزش وپرورشِ شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 بوده است ؛ حجم نمونه هم 400 نفر که بر اساس روش خوشهای دواس انتخاب شده اند ، تا به سوالات پاسخ دهند . شیوه نمونه گیری هم تصادفی میباشد . نتایج پژوهش نشان میدهد ، تمامی متغیرهای مورد نظر در بالا بردن سطح شادمانی با شدت وضعفِ متفاوت ، مؤثر بوده اند . در این پایان نامه میزان شادی در دختران جوان وعوامل موثر برآن ارزیابی شده و پیشنهاداتی هم جهت افزایش شادیِ دختران در نظام آموزشی ارائه گردیده است. امید آن که با پیگیریهای محقق و نظر مساعد مسئولین وکارشناسانِ دلسوز آموزش وپرورش ،امر مهم شاداب سازی مدارس به انجام برسد . کلید واژه ها: شادی، نشاط، دخترانِ دبیرستانی، خانواده، جامعه، آموزش وپرورش ، برنامههای رسانه، جمعگرایی، فرد گرایی، مُدگرایی ، تفاوت نسلی ، تحصیلات ، دین داری ، رشته تحصیلی .
- Abstract
- Natural need of every human is happiness and Life is meaningless without joy , Several factors can influence countless people the levels of happiness. Since various aspects of social happiness of the individual, collective and ..... The terms used in this study has a number of reference. Research suggests that young adolescents over the course of the joy of life and therefore longer periods of exact research needs in this area. The main objective and topic of this research is "Factors affecting girls happiness” . The same eight questions and twelve hypothesis is stated. The theoretical framework of the research hypotheses is about success and social approval and relation to happiness (Argyle theory) , Seligman's theory is about the joy of learning, Maslow's theory works on the peak moments of happiness, Putnam's theory explains social capital theory in Wales happiness and its relation to social comparison theory, Shldryk’s theory states joy and happiness to everyone around the world. Social theory and social research, and the findings from the study were collected through a questionnaire of 97 questions. . The researcher attempted to answer and apply questions and hypotheses. In this study, levels of happiness are among female students aged 15 to 18 years joy of factors affecting the research has been study. In this study the effect of independent variables, such as social, family and educational environment of the school programs, media programs, religion, ethnicity, parent level of education and sociol-economic locations, collectivism / individualism, fashion, generational differences, the basic educational to the hope of future happiness high school girls have been deliberate. The sample size of 8841 cases and all six Regional High School girls' education in the 1392-1391 school year will include. Based on a sample of 400 subjects were randomly selected to answer questions. The sampling method is random. The results show that all variables in raising happy and weaknesses of different effects, have been efective. In this thesis the happiness of young girls and factors affecting it is evaluated and Proposals to increase the happiness of the girls in the education system presented. Keywords:Happiness, activity, girls , family , community , education