عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر میزان شادی در میان دختران دبیرستانی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر میزان شادی در میان دختران دبیرستانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مطالعات زنان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59780;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4597
    تاریخ دفاع
    ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    پروین صفری

    شادی نیاز طبیعی هر انسانی بوده وبدون شادی و نشاط زندگی بی‏معناست ، عوامل متعدد و بی شماری بر میزان شادی افراد تاثیر می‏گذارند . تاکنون شادی از ابعاد مختلف اجتماعی، فردی،جمعی و..... مورد توجه وبررسی قرار گرفته که در این پژوهش به تعدادی از آن‏ها اشاره شده است . پژوهش‏ها حاکی از آن است که اهمیت شادی دردوره‏ی جوانی و نوجوانی بیش از دوره‏های دیگر زندگی است و به همین دلیل تحقیقاتی جامع وکامل در این زمینه می‏طلبد. موضوع وهدف اصلی این پژوهش «بررسی عوامل مؤثر بر شادی دختران » است. روش تحقیق پیمایشی وتکنیک آن به صورت پرسش نامه‏ی محقق ساخته بوده است . در همین راستا هشت سوال ودوازده فرضیه بیان شده است . فرضیه‏های پژوهش از چارچوب نظری شامل نظریه آرگیل در باب موفقیت و تایید اجتماعی وارتباط آن با شادی، نظریه سلیگمن در مورد آموزشِ شادی، نظریه مازلو در مورد شادی در لحظات اوج، نظریه پوتنام در مورد شادی به عنوان سرمایه اجتماعی ، نظریه ویلز در مورد مقایسه اجتماعی وارتباط آن با شادی، نظریه شلدریک که تاثیر شادی هر فرد را با شادی جهان پیرامونش بیان می‏کند و نظریه روابط اجتماعیِ جمعی از محققان ، استخراج شده و داده‏های پژوهش ، از خلال پرسش نامه 97 سوالی جمع آوری گردیده است . محقق کوشش نموده که پرسش‏ها را پاسخ و فرضیه‏ها راتایید نماید. در این پژوهش میزان شادی در دانش آموزان دخترِ15 تا 18سال بررسی وعوامل موثر بر شادی آن‏ها مورد مطالعه وتحقیق قرار گرفته است . در این تحقیق تاثیر متغیرهای مستقلی، نظیرعوامل اجتماعی، خانواده ، محیط آموزشی و فوق برنامه‏های مدارس، برنامه‏های رسانه، مذهب ودین داری ، قومیت ، میزان تحصیلاتِ والدین وموقعیت اقتصادی واجتماعی ،جمع گرایی/ فردگرایی،مُدگرایی،تفاوت نسلی،پایه ورشته تحصیلی وامید به آینده بر میزان شادی دختران دبیرستانی سنجیده شده است. حجم جمعت مورد مطالعه8841 نفر و تمامی دبیرستان‏های دخترانه منطقه شش آموزش وپرورشِ شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 بوده است ؛ حجم نمونه هم 400 نفر که بر اساس روش خوشه‏ای دواس انتخاب شده اند ، تا به سوالات پاسخ دهند . شیوه نمونه گیری هم تصادفی می‏باشد . نتایج پژوهش نشان می‏دهد ، تمامی متغیر‏های مورد نظر در بالا بردن سطح شادمانی با شدت وضعفِ متفاوت ، مؤثر بوده اند . در این پایان نامه میزان شادی در دختران جوان وعوامل موثر برآن ارزیابی شده و پیشنهاداتی هم جهت افزایش شادیِ دختران در نظام آموزشی ارائه گردیده است. امید آن که با پیگیری‏های محقق و نظر مساعد مسئولین وکارشناسانِ دلسوز آموزش وپرورش ،امر مهم شاداب سازی مدارس به انجام برسد . کلید واژه ها: شادی، نشاط، دخترانِ دبیرستانی، خانواده، جامعه، آموزش وپرورش ، برنامه‏های رسانه، جمع‏گرایی، فرد گرایی، مُدگرایی ، تفاوت نسلی ، تحصیلات ، دین داری ، رشته تحصیلی .
    Abstract
    Natural need of every human is happiness and Life is meaningless without joy , Several factors can influence countless people the levels of happiness. Since various aspects of social happiness of the individual, collective and ..... The terms used in this study has a number of reference. Research suggests that young adolescents over the course of the joy of life and therefore longer periods of exact research needs in this area. The main objective and topic of this research is "Factors affecting girls happiness” . The same eight questions and twelve hypothesis is stated. The theoretical framework of the research hypotheses is about success and social approval and relation to happiness (Argyle theory) , Seligman's theory is about the joy of learning, Maslow's theory works on the peak moments of happiness, Putnam's theory explains social capital theory in Wales happiness and its relation to social comparison theory, Shldryk’s theory states joy and happiness to everyone around the world. Social theory and social research, and the findings from the study were collected through a questionnaire of 97 questions. . The researcher attempted to answer and apply questions and hypotheses. In this study, levels of happiness are among female students aged 15 to 18 years joy of factors affecting the research has been study. In this study the effect of independent variables, such as social, family and educational environment of the school programs, media programs, religion, ethnicity, parent level of education and sociol-economic locations, collectivism / individualism, fashion, generational differences, the basic educational to the hope of future happiness high school girls have been deliberate. The sample size of 8841 cases and all six Regional High School girls' education in the 1392-1391 school year will include. Based on a sample of 400 subjects were randomly selected to answer questions. The sampling method is random. The results show that all variables in raising happy and weaknesses of different effects, have been efective. In this thesis the happiness of young girls and factors affecting it is evaluated and Proposals to increase the happiness of the girls in the education system presented. Keywords:Happiness, activity, girls , family , community , education