بررسی عوامل موثر بر نوآوری استراتژیک درسازمان
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001703;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60309
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مصطفی فتحی
- استاد راهنما
- علی نقی امیری
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل محرک و مؤثر بر نوآوری استراتژیک است تا مهیاساز سازمان برای خلق نوآوری استراتژیک باشند. بدین منظور با بررسی ادبیات و پیشینه ی تحقیقات انجام گرفته، 5 عامل استخراج شد. با کمک خبرگان آکادمیک، شاخص های این عوامل به 50 سؤال تبدیل شد. پرسش نامه ای در 2 بخش طراحی شد و بین پاسخ دهندگان در صنعت تجهیزات پزشکی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند توزیع شد. از بین پرسشنامه های توزیع شده (کاغذی و الکترونیک)، 372 پرسشنامه مفید جمع آوری شد. سپس با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL پرسشنامه ها پرسشنامه ها مورد تحلیل قرارگرفتند. تعداد 9 سؤال به دلیل اینکه در تحلیل عاملی خطای برآورد بالای 4/0 داشتند، حذف شدند. نتایج تحلیل عاملی، حاکی از پذیرفته شدن فرضیات پژوهش بودند؛ به طوری که 5عامل برآمده از پیشینه یعنی منابع، مشارکت کارکنان، یادگیری سریع، فرآیند کاوش خلاق و فرهنگ نقادی، عوامل محرکی شناخته شدند که می توانند موجب مهیاساختن سازمان برای پیدایش نوآوری استراتژیک شوند. واژگان کلیدی: نوآوری استراتژیک، منابع، مشارکت کارکنان، یادگیری، فرآیند کاوش خلاق، فرهنگ نقادی.
- Abstract
- The major aim of this research is to survey “the effective & driver factors” on STRATEGIC INNOVATION (SI); to provide the organization for SI creating. So for this object, with surveying in literature & past done research, five factors were chosen & their indexes & criteria were elicited. Then with help of professors & experts, these criteria were changed to 50 questions. A two-section questionnaire was distributed between 400 replier in Medical Equipment industry, by judgmental sampling method. 372 helpful questionnaires were collected. So questionnaires were analyzed by SPSS & LIZREL software. 9 question were eliminated. Results demonstrate that theories are accepted so that 5 factors resulted from literature – that is process of creative exploration, people participation, resources, questioning culture & fast learning – effect to provide organization space for SI appearance. Key words: Strategic Innovation, resource, learning, process, participation, questioning.