عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر نوآوری استراتژیک درسازمان



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر نوآوری استراتژیک درسازمان" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    مصطفی فتحی
    استاد راهنما
    علی نقی امیری
    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001703;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60309
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۲

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل محرک و مؤثر بر نوآوری استراتژیک است تا مهیاساز سازمان برای خلق نوآوری استراتژیک باشند. بدین منظور با بررسی ادبیات و پیشینه ی تحقیقات انجام گرفته، 5 عامل استخراج شد. با کمک خبرگان آکادمیک، شاخص های این عوامل به 50 سؤال تبدیل شد. پرسش نامه ای در 2 بخش طراحی شد و بین پاسخ دهندگان در صنعت تجهیزات پزشکی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند توزیع شد. از بین پرسشنامه های توزیع شده (کاغذی و الکترونیک)، 372 پرسشنامه مفید جمع آوری شد. سپس با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL پرسشنامه ها پرسشنامه ها مورد تحلیل قرارگرفتند. تعداد 9 سؤال به دلیل اینکه در تحلیل عاملی خطای برآورد بالای 4/0 داشتند، حذف شدند. نتایج تحلیل عاملی، حاکی از پذیرفته شدن فرضیات پژوهش بودند؛ به طوری که 5عامل برآمده از پیشینه یعنی منابع، مشارکت کارکنان، یادگیری سریع، فرآیند کاوش خلاق و فرهنگ نقادی، عوامل محرکی شناخته شدند که می توانند موجب مهیاساختن سازمان برای پیدایش نوآوری استراتژیک شوند. واژگان کلیدی: نوآوری استراتژیک، منابع، مشارکت کارکنان، یادگیری، فرآیند کاوش خلاق، فرهنگ نقادی.
    Abstract
    The major aim of this research is to survey “the effective & driver factors” on STRATEGIC INNOVATION (SI); to provide the organization for SI creating. So for this object, with surveying in literature & past done research, five factors were chosen & their indexes & criteria were elicited. Then with help of professors & experts, these criteria were changed to 50 questions. A two-section questionnaire was distributed between 400 replier in Medical Equipment industry, by judgmental sampling method. 372 helpful questionnaires were collected. So questionnaires were analyzed by SPSS & LIZREL software. 9 question were eliminated. Results demonstrate that theories are accepted so that 5 factors resulted from literature – that is process of creative exploration, people participation, resources, questioning culture & fast learning – effect to provide organization space for SI appearance. Key words: Strategic Innovation, resource, learning, process, participation, questioning.