عنوان پایان‌نامه

بررسی توسعه پایدار کسب و کار ازدیدگاه مصرف کنندگان ورابطه آن با بیگانگی مصرف کننده (درشرکت ایران خودرو در شهر تهران)



    دانشجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی توسعه پایدار کسب و کار ازدیدگاه مصرف کنندگان ورابطه آن با بیگانگی مصرف کننده (درشرکت ایران خودرو در شهر تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001730;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61770
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    غلامرضا جندقی

    چکیده تحقیق در این پژوهش، توسعه پایدار کسب و کار از دیدگاه مصرف کنندگان و بیگانگی مصرف کننده در شرکت ایران خودرو در شهر تهران سنجیده شد. همچنین رابطه ای که توسعه یافتگی کسب و کار از دیدگاه مصرف کنندگان با بیگانگی مصرف کننده می تواند داشته باشد، مورد بررسی قرار گرفت. توسعه پایدار کسب و کار، توجّه همه جانبه ی شرکت ها به منافع و علایق تمامی ذینفعان را در بر می گیرد، مصرف کنندگان نیز یکی از این ذینفعان هستند که می توانند در مورد میزان توسعه یافتگی کسب و کار در یک شرکت اظهار نظر کنند. منظور از بیگانگی مصرف کننده، میزان غربت و نا آشنا بودن فضای بازار برای افراد است که از پدیده های روانشناسی مدیریت محسوب می شود. تا به حال هیچ تحقیق میدانی علمی در مورد توسعه یافتگی کسب و کار از دیدگاه مصرف کنندگان انجام نشده بود، از اینرو این تحقیق در نوع خود دارای نوآوری است. از سوی دیگر در این تحقیق برای اوّلین بار در جامعه ی ایرانی بحث بیگانگی مصرف کننده مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. جهت انجام این پژوهش از پرسشنامه استفاده شد، این پرسشنامه بر اساس نمونه گیری در دسترس، بین 384 مصرف کننده تهرانی ایران خودرو توزیع شد. نتایج نشان می دهد که مصرف کنندگان (مشتریان) تهرانی شرکت ایران خودرو دید خوبی نسبت به توسعه پایدار کسب و کار در این شرکت ندارند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که می توان نگرش مصرف کنندگان به توسعه پایدار کسب و کار را به عنوان یک عامل مرتبط (دارای ارتباط معکوس) با بیگانگی مصرف کننده برشمرد. واژگان کلیدی: توسعه پایدار، توسعه پایدار کسب و کار، شاخص توسعه پایدار کسب و کار، بیگانگی مصرف کننده، بی قدرتی، بی هنجاری، بی معنایی، انزوای اجتماعی، بیگانگی با خود.
    Abstract
    In this research, business sustainable development from consumer’s point of view and consumer alienation in Iran Khodro Co in Tehran were evaluated. The relation that business development from consumer’s point of view could have with consumer alienation was examined as well. Business sustainable development encompasses comprehensive attention of companies to benefits and interests of all stakeholders; consumers are also one of the stakeholders who can make comment about the extent of business development in a company. Consumer alienation is the extent to which people are unfamiliar with the marketplace and is considered as psychological phenomena of management. No scientific field research has yet been conducted on business development from customers’ point of view, so this research enjoys innovation in its kind. On the other hand, the discussion of consumer alienation will be examined and analyzed in this study for the first time in Iranian society. A questionnaire was used to carry out this research; and it was distributed to 384 customers of Iran Khodro products in Tehran based on simple random sampling. The results show that consumers (customers) of Iran Khodro products in Tehran do not have a good outlook on business sustainable development of the company. Another point revealed by the results is that customer’s view about business sustainable development can be considered as a factor influencing consumer alienation. Key words: sustainable development, business sustainable development, sustainability index, consumer alienation, powerlessness, normlessness, meaninglessness, social isolation, self-estrangement.