بررسی و ارائه فرآیندهای پیشنهادی شبکه برترین عملکردها
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مدیریت شماره ثبت: 5090;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 41867
- تاریخ دفاع
- ۲۴ تیر ۱۳۸۸
- دانشجو
- سارا آقایی ملایری
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- چکیده: امروزه برای برقراری یک سیستم منسجم الگوبرداری از برترین عملکردها از رویکردی مبتنی بر مشارکت ذینفعان در قالب یک شبکه استفاده می¬شود. در این شبکه سازمانهای مختلف در یک کشور یا در کشورهای مختلف که تمایل به یادگیری از یکدیگر و یا به اشتراک¬گذاری عملکردهای خود دارند عضو شده و با هدایت و نظارت یک سازمان مرکزی در طی مراحل و فرایندهای معینی، اهداف شبکه را محقق می¬سازند. "شبکه الگوبرداری از برترین عملکردها در پروژه¬های ملی" که به اختصار "شبکه برترین عملکردها" نامیده می¬شود در واقع شبکه اشتراک¬گذاری و یادگیری الگوهای برتری است که در آن مجریان و متولیان برترین عملکردها را معرفی و سعی در اشاعه و گسترش در میان مدیران پروژه¬هایی که خواهان آنها هستند خواهند نمود. شبکه برترین عملکرها بر تدوین استراتژی دانش بر اساس منابع دانش و کمبودها/مازادهای دانش یعنی اختلاف منفی/مثبت بین دانش موجود و دانشی که برای دستیابی به اهداف کسب و کاری ضروری است، تاثیر می گذارد. علاوه بر لزوم توجه به کمبودها یا مازادهای دانشی موجود بین شرکتهای داخل شبکه در تدوین استراتژی دانش، مدنظر قرار دادن کمبودها یا مازادهای دانشی موجود بین کل شبکه و محیط خارجی هم اهمیت دارد.(Canzano, Michele, 2004,p. 178) هر سازمان شرکت کننده در شبکه به منظور برخورداری از مزایای شبکه باید یک سیستم مدیریت دانش (KMS) مناسب نیز اتخاذ کند. سیستم مدیریت دانش خود از سه جزء استراتژی دانش، فرایندهای دانش و ابزارهای دانش تشکیل شده است و در حال حرکت از دیدگاه سازمانی به سمت رویکرد شبکه¬ای است (Canzano, Michele, 2004, p. 177). مدل پیشنهادی شبکه برترین عملکردها در شکل 2 نمایش داده شده است. ملاحظه می¬شود که ساختار و ارتباطات، فرایندها و بازیگران شبکه اجزای شبکه برترین عملکردها در سطح کلان بوده، در حالی که سیستم مدیریت دانش برای پشتیبانی از انتقال بهترین عملکردها در سطح خرد یعنی در داخل هر بازیگر شبکه وجود دارد و در عین حال با کل شبکه نیز در تعامل است(زارعی، ناصری، 1386). یکی از موضوعات مهم تعیین فرایندهای شبکه می باشد؛ با موضوعات اساسی از جمله: - شناسایی موضوعات برترین عملکردها و محدوده آنها؛ - طرح¬ریزی برای اشتراک¬گذاری و یادگیری برترین عملکردها؛ - حفظ امنیت اطلاعات مشارکت¬کنندگان مجری برترین عملکردها؛ - شناسایی مهمت
- Abstract
- Abstract: Best practices are usually practices implied out of organization and resulted best. The exploitation issue of pest practices is any action or experience which valuation proved, in case execution in other organization can be prospered.. There is no magical prescription in business can present prosperousness automatically. Defeat was nonsensical, if business practices were repetition able. So best practices can only use to reflection from other’s paradigm with instruction target. In this reason, many organizations approve to reveal their best practices and incomparable capabilities. Best practices advantages is not restricted to transition of best methods and provide many opportunities to learn other’s experiences, even mistakes and defeats Best practices are applicable business knowledge. In knowledge segmentation by ، best practices is implicit knowledge, so granter should explain its field of occurrence. Also, best practices are causation or methodical knowledge, because point to circumstances of caring out business procedure. Most part of best practices is implicit knowledge that is not explanation able plainly and acquire practical. State of being practical and implicit, impose special obligation to transition and operation quality of best practices. First, description of best practices in explicit knowledge form is not sufficient to caring out in other organization. Because achievement of explicit knowledge doesn't lead to use ability of it and making explicit knowledge usefulness need to suitable quality knowledge. Second, the fact that how and why do this (infrastructural process and philosophy of executing measures), is more important than which work we do (determined managerial techniques and measures). So, best practice transition barrier are: - Necessity organizations to be homogeneous - Lack of universal yardstick to evaluate best practices and dependent them to companies strategy. - Not being able to borrow best practices without chan