عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش مایه های موجود در کاشی ها و ظروف سفالینه های دوره ایلخانی



    دانشجو در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش مایه های موجود در کاشی ها و ظروف سفالینه های دوره ایلخانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63516
    تاریخ دفاع
    ۱۷ تیر ۱۳۹۲
    دانشجو
    شیوا قاسمی

    نقوش سفالگری تجلی¬گاه باورها و جهان بینی تمدن بشری محسوب می¬شود. این نقوش دربردارنده¬ی میراث ارزشمندی است که در آن بستر به وجود آمده و به دنبال آن نقوش کاشیکاری و به خصوص کاشیکاری اسلامی معرف مفاهیم معنوی در جهان اسلام و بر طبق اصول زیبایی شناسی است. در دوران ایلخانی تحولاتی در تزیین سفال و کاشی ایجاد شد که پیشتر برگرفته از نقش مایه های شرق دور بود و تا قرن¬ها بعد ردپای آن در آثار هنری ایران مشاهده می¬شود. پس از حمله¬ی مغولان به ایران وقفه¬ای در عالم فرهنگ و هنر در ایران زمین پدید آمد. اما کاشان که یکی از مراکز سفال و کاشی در ایران بود از تهاجمات مغول مبرا ماند و به کار خود ادامه داد. اکثر سفال‌های ایلخانی شامل سفالینه‌های کاشان و سفالینه‌های سلطان آباد و اکثریت کاشی‌های این دوره از کاخ اباقاخان در تخت سلیمان بدست آمده است.. تأثیرات چینی منجر به کاربست نقش اژدها، ققنوس، درنا و گل نیلوفر در در سفالینه‌ها و کاشی‌ها شد. با جمع آوری این نقوش به عنوان گنجینه ای ارزشمند، به مطالعه ، بررسی و تجزیه و تحلیل این نقوش پرداخته می شود. تنوع نقوش جانوری نسبت به سایر نقوش کاملاً مشهود به نظر می رسد. اژدها در مفاهیم ایران باستان که به عنوان یک کهن الگو و نمادی از اهریمن است دوباره به انگاره در می¬آید و اینک با رنگ¬مایه و فرم چینی. اما ایرانیان با مفاهیم چینی او ارتباطی ندارند و بر اساس روان ناخودآگاه دسته جمعی او را به تصویر می کشند. ققنوس یا سیمرغ دوباره جان می گیرد. سیمرغ که در ایران پیشینه کهن دارد و ردپای آن در شاهنامه که جنبه¬ی اساطیری دارد و منطق¬الطیر عطار نیشابوری دیده می¬شود: نمایش سیمرغ با تنوع فرمی خود جان تازه¬ای به هنر ایلخانی می¬دهد که آنرا در میان سایر هنرهای دوره های هنری منحصر به فرد می¬کند.
    Abstract
    The motives of poetry are considered for expression of beliefs and worldview of mankind civilization. These motives contains of precious heritage which have been created on that bed, following that, The motives of tiles specially Islamic Tiles are reminiscent of Cultural concepts in the world of Islam base on aesthetic principles. In Ilkhani period, some changes took place in the decoration of poetry and tiles which had been originated from Far East and until later centuries, the trace of that can be observed in Iranian artworks. After the invasion of Mongol into Iran, A gap was created in the art and cultural world. But kashan which was one of the poetry and tiles centers of Iran was free from mongol invasion and continued its work. The majority of Ilkhani’s poetries are consisted of Kashan’s poetry and Soltanabad’s poetry and the majority of tils from this period are excavated from the palace of Abaghan in Takht-Soleyman. The Chinese impacts lead to implementation of motives such as Dragon, Phoenix, Crane and Lotus in poetries and tiles. With collection of these motives as a precious treasure; studying and analyzing on them has been carried out. Obviously, The sundry of animal motives in comparison to others are relatively recognized. Dragon is depicted as an archetype and also is the sign of evil in the concepts of ancient Iran with Chinese forms and colors. But Iranian didn’t use Chinese concepts and draw dragon; base on socially mental unconsciousness. Phoenix or Simorgh is animated again. Simorgh which has ancient history and its trace is observed in Shahname with its mythological aspect and also in Mantegho-teyr by Attar- Neishabouri. The depiction of Simorgh with diverse forms gave a new life into Ilkhan’s art which makes it unique among other artistic eras. Key world: Phoenix, Dragon, Crane, Chinese influence, Ilkhani’s Art