عنوان پایان‌نامه

بررسی قاب آینه های دوره صفویه تا آخر دوره قاجار



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی قاب آینه های دوره صفویه تا آخر دوره قاجار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81190;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81190
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲

    هنر ساخت و تزیین قاب آیینه‌های زیرلاکی تلاشی در جهت زنده نگه داشتن باورهای دینی و اساطیری مردم ایران است که مختص به دربار نبوده و با بیرون آمدن از تسلط درباریان و اشراف، به هنری مردمی مبدل گشته است. در این پایان‌نامه نگارنده با بررسی تعدادی از قاب آیینه‌های دوره صفویه، افشاریه، زندیه، تا آخر دوره فتحعلی شاه قاجار، (با توجه به اینکه آغاز این تکنیک از سال‌ها قبل بوده است، اما به دلیل اینکه در دوره صفویه جانی تازه یافته و با ادامه یافتن در دوره‌های بعد و نهایتاً در دوران فتحعلی شاه قاجار به اوج خود رسیده و تنها چند نمونه دیگر پس از آن به این مجموعه اضافه شده است)، تلاش داشته است با مضامین و موضوعات این تصاویر آشنایی پیدا کرده و روند تأثیر هنر درباری را بر هنر عامه مردم بازشناسد. همچنین مسأله دیگر تحقیق علاوه بر علاقه نگارنده، پژوهش پیرامون هنر سنتی ایران، بر سؤالات دیگری پیرامون چگونگی ساخت قاب آیینه چه در عصر حاضر و چه در گذشته، و مضامین نقش بسته بر آن اشاره دارد؛ که حتی حیطه خط و خوشنویسی را هم در بر می‌گیرد، همچنین فرضیه‌هایی نیز چون تأثیر مضمون‌های نقاشی لاکی چه در صورت و چه در محتوای شکل‌گیری پوسترهای مذهبی معاصر استوار است که یکی از جریان‌های رایج میان مردم به شمار می‌آید.
    Abstract
    The art of producing and decorating lacquer mirror frames attempts to keep the religious and ancient believes of Iranians alive. This has not been only limited to the royal court and getting out of the control of aristocrats and courtiers, it has turned into public art. Examining a number of mirror frames from the era of Safavids, Afsharis, Zandis up to late period of Qajari King Fattali (The technique has existed since an older time however it has been revived in Safavid era and has been greatly practiced in the era of Qajari King Fattali), the writer has attempted in this thesis to further study the theme of such pictures and review the influence of court art on public art. Besides the interest of the writer in the ancient Iranian art , also other issues about the way to create frame mirrors in the past and at present and the engraved pictures on them have been studied. They also include calligraphy. Also the hypothesis that the theme of lacquer pictures has been influential in the creation of religious pictures has been studied. Key words: Lacquer, Frame, Mirror Frame, functional media, Lacquer artists, Lacquer painting Themes.