عنوان پایان‌نامه

پژوهشی پیرامون دیوارنگاریهای (تزئینات) خانه مودت



    دانشجو در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پژوهشی پیرامون دیوارنگاریهای (تزئینات) خانه مودت" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    غزال اشرف
    استاد راهنما
    اصغر کفشچیان مقدم
    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58756
    تاریخ دفاع
    ۱۲ تیر ۱۳۹۲

    از مهّمترین ویژگی¬های شناخته شده در معماری اسلامی، انواع تزییناتی است که می¬تواند به دیوارها و سطوح داخلی و خارجی خانه هویّت دهد و بر دیگر عناصر معماری الویّت یابد. این آرایه¬های معماری اسلامی گنجینه¬های غنی، از نقوشی هستند که علاوه بر ارزش¬ها و زیبایی¬های صوری، بیانگر راز و رمزهای فرهنگی و دینی نهفته در خود می¬باشند. به کارگیری آرایه¬های گیاهی، هندسی و حیوانی در خانه مَوِد?ت بهترین برهان بر، باور ایمان هنرمند است. چنانکه هنرمندان، استفاده از انواع آرایه¬های هندسی و گیاهی در خانه مَوِد?ت را به نوعی در جهت بیان عقاید دینی و مذهبی خود قرار داده¬اند. تعامل این آرایه¬ها با ایمان وعقاید مذهبی نوعی جاودانگی، اصالت وخلوص را در آن¬ها بازتاب می¬دهد. این تزیینات که در قالب دیوارنگاره¬ها در خانه مَوِد?ت تجلی یافته¬اند، دارای قابلیّت¬های نوینی درحوزه تجسّمی است که علی¬رغم تنوّع، توانسته¬اند تعاملِ مناسبی با ساختار زیباشناختی و کارکردی معماری برقرار کنند، لذا ضروری است تا جهت درک این تعامل دوسویه، قابلیّت¬های بیانی و بصری میان تزیینات و معماری فوق مورد بررسی و مطالعه قرارگیرند. در این تحقیق با موضوع بررسی تزیینات خانه مَوِد?ت اهداف زیر دنبال می¬شود: - معرفی تزیینات معماری در خانه مَوِد?ت - مطالعه چگونگی و شناخت قابلیّت¬های تجسّمی گونه¬های دیوارنگاری تزیینی ( نقاشی، گچبری، ¬آینه¬کاری) در معماری ومحیط خانه مَوِد?ت. نتایج حاصل از پژوهش روشن می¬سازد که معماری اسلامی ایران به رابطه تزیینات با بنا ارج می¬نهد، این تزیینات شامل نقوشی هستند که کشف رموز آن¬ها، انسان را به دنیای جدیدی از کاربردهای تزیین رهنمون می¬سازد. در نتیجه، وجود ارتباط اصولی بین معماری و تزیینات می¬تواند زمینه مناسبی جهت ایجاد قابلیّت¬های متنوّع تجسّمی با هدف تزیین در معماری این خانه باشد. دیوارنگاره¬های تزیینی با ابعاد و انواع گوناگون می¬باشد که نقش مهّمی را در رابطه با معماری و پوسته خارجی بنا ایفا می¬کنند. این آثار در نماهای داخلی و خارجی خانه ظاهر می¬شود و در واقع، جزئ? از کل? یک بنای تاریخی محسوب می¬شوند؛ و همان¬طور که عناصر تزیینی و رنگ جلوه¬ای مبتنی بر نگرش خاص آن دوره به معماری می¬بخشد به همین دلیل جداسازی رنگ و عوامل بصری آن از معماری امکان¬پذیر نیست، چرا که در هر دوره و زمان، معماری همراه با تزیینات دیواری آن، گویای نشانه¬های آیینی و سنّتی آن عصر می¬باشد. نقاشی دیواری و رنگ آمیزی دیوارها، اغلب به شکل¬های متنوّع و دلنشینی در فضاها انجام می شود، چرا که جزء کارهای اجرایی دیوارنگاره¬های تزیینی یک بنا می¬باشد. بدین¬گونه حس زیبایی این دیوارنگاره¬ها در ترکیب چشم¬نواز رنگ¬ها، در لذّت بصری و وجه¬ تزیینی آن است. به معنای دیگر، هنگامی که نقاشی محدود و مقیّد به دیوار و در نتیجه در ارتباط با معماری زمینه خود، مطرح می¬گردد که به موجب آن ریتمی موزون به معماری می¬بخشد. کلمات کلیدی: خانه مَوِد?ت ، تزیینات معماری، دیوارنگاری، آینه¬کاری، گچبری ، نقاشی دیواری.
    Abstract
    One of the most noticable features of Islamic architecture is the designs that give identity to the walls and the internal as well as external levels of the house that prioratize it to other factors. These Islamic architechture motives enriched with designs that are not only valued for their beauty, but represent the hidden cultural mysteries. The application of plant ,geometric and animal motives in Mavadat House reflects the artists beliefs. As a result artists have used these motives (plant, geometric, animal)to express their religious beliefs. The motives, interaction with religious beliefs reflects sincerity and eternity. These decorations shown in shapes of murals have got novel capability in visual domain that despite variaty have been able to produce suitable interaction with aesthetic and practical architecture. Understanding this bilateral interaction requires the analysis of verbal and visual capabilities between designs and architecture. This paper entitled The Study of Mavadat House Architecture includes the following objectives: _Introducing Mavadat House decoration. _The study of visual capabilities of mural in Mavadat House architecture and environment. The results obtained indicate that Iran Islamic architecture values the relation between designs and the building. These decorations include designs that decoding them opens a new world to humans, there for a suitable relation between architecture and decorations can be a good background to provide various capabilities with the aim of architecture in this house. Decorative mural with various types has a crucial role in relation between architecture and the building external layer. These marks appearing in internal and external facing are considered part of a whole. Decoration elements and color make the building more attractive, separating them from architecture that in each era reflect customs seems impossible. Since wall painting and coloring make the performative work of decorative mural, they are done beautifully. This way these murals sense of beauty in the mixture of colors is in the visual joy and decorative dimention of it. In other words when painting is limited to its relevant architecture , rhytmic architecture appeares. Key words: Mavadat House, architecture decoration, mural painting, mirrors, stucco, wall painting.