عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه دلبستگی به خدا دلبستگی به والدین و سلامت روان در کودکان تیز هوش و عادی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه دلبستگی به خدا دلبستگی به والدین و سلامت روان در کودکان تیز هوش و عادی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60393
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    باقر غباری بناب

    چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه دلبستگی به خدا، دلبستگی به والدین و سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش و عادی به بررسی تفاوت‌های دو گروه (تیزهوش و عادی) در دلبستگی به خدا، دلبستگی به والدین و سلامت روان می‌پردازد. برای این منظور 326 دانش آموز به صورت تصادفی از مدارس تیزهوشان و عادی تهران انتخاب شدند. دانش آموزان به پرسشنامه دلبستگی به خدا در اسلام (M-SAS)، فهرست تجدید نظر شده علائم روانی (SCL90R) و پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)آرمسدن و گرینبرگ (1987) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان نشان داد، بین دانش آموزان تیزهوش و عادی از نظر دلبستگی به والدین تفاوت معناداری وجود ندارد، اما دانش آموزان عادی در دلبستگی ایمن به خدا بالاتر بودند، درحالی‌که میانگین دلبستگی اجتنابی به خدا در گروه تیزهوشان بالاتر از دانش آموزان عادی است. ولی در دلبستگی اضطرابی به خدا دارای تفاوت معناداری نمی‌باشند. در بررسی سلامت روان، میانگین¬ها در گروه دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تیزهوش بود. بدین معنی که افراد تیزهوش سلامت روان بالاتری دارند. هم چنین نتایج نشان داد، دلبستگی به خدا و دلبستگی به والدین توان پیش بینی سلامت روانی دانش آموزان را دارد و در مجموع 44 درصد از واریانس و تغییرپذیری سلامت روان در گروه عادی و 12 درصد در گروه تیزهوش توسط متغیرهای دلبستگی به خدا و والدین تبیین می‌شود. برای کل گروه دانش آموزان نیز متغیرهای بیگانگی با پدر، بیگانگی با مادر، سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی به خدا توان پیش بینی 27 درصد از واریانس و تغییرات سلامت روان (PST)را دارا می‌باشند. کلید واژه‌ها : دلبستگی به خدا، دلبستگی به والدین، سلامت روان، تیزهوش، عادی
    Abstract
    Abstract The purpose of this research was to study the relationship between attachment to God, attachment to parents and mental health in gifted and regular students by analyzing the differences that exist between the two groups. To fulfill this aim, 326 students were randomly chosen from schools for gifted and regular students. The chosen students answered the questions in Muslim spiritual attachment scale (M-SAS), Inventory of parents and peer attachment of Armsden and Greenberg (1987) and symptom check list 90R. Data analysis through multivariable analysis of variance, Pierson correlation coefficient and concurrent regression showed no significant difference between regular and gifted students with respect to attachment to parents. However, regular students had higher scores of secure attachment to god and gifted students had an average higher score of avoidant attachment to god, in comparison to regular students. The results of anxious attachment to god, also, showed no significant difference between the two groups. The average mental health of regular students was higher than gifted students, which meant that gifted students are mentally healthier. The results also demonstrated that attachment to god and attachment to parents have the ability to predict students mental health; the total percentage of mental health variance that could be explained by these two variables (attachment to god and attachment to parents) are 44 and 12 for regular and gifted students respectively. For both groups of students, the variables of father alienation, mother alienation and styles of anxious and avoidant attachment to god, could predict 27 percent of the variance of mental health (PST). Keywords: attachment to god, attachment to parents, mental health, gifted, regular.