شناسایی عوامل موثر بر توسعه خدمت جدید در کسب و کارهای حوزه مشاوره تغذیه
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 425;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58172
- تاریخ دفاع
- ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- عالیه سادات هاشمی
- استاد راهنما
- محمدرضا میگون پوری
- چکیده
- .امروزه به سبب وجود رقابت شدید در عرصه ارائه خدمات نوین در حوزه سلامت و بالا رفتن انتظار بیماران از حیث دریافت خدمات مشاوره بهتر و موثرتر، بکارگیری متدهای جدید نوآوری در این حوزه اجتناب ناپذیر است. ایجاد نوآوری در خدمات مشاوره تغذیه از طریق فرآیند توسعه خدمت جدید (NSD) با در نظر گرفتن تمامی شرایط و ملاحظات و با هدف صرف کمترین هزینه و بیشترین بازدهی یکی از مناسبترین راهکارها در این عرصه میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر فرآیند NSD در کسب و کارهای حوزه مشاوره تغذیه است. پژوهش حاضر آمیخته و از نوع اکتشافی است و از روش ترکیبی کیفی- کمی به صورت متوالی استفاده شده است. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه و روش نمونهبرداری زنجیرهای یا گلوله برفی استفاده شده است و دادهها از رهگذر مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با خبرگان دانشگاهی و مدیران در حوزه NSD و مشاوره تغذیه در شهر تهران، جمعآوری شده و سپس با استفاده از کد گذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. در پایان بخش کیفی، الگوی مفهومی عوامل موثر بر فرآیند NSD در کسب و کارهای مشاوره تغذیه به دست آمد. جهت اجرای فاز کمی تحقیق، پرسشنامهای مبتنی بر طیف لیکرت میان 130 نفر از فعالان در عرصه خدمات مشاوره تغذیه در شهر تهران توزیع شد که در مجموع 112 پاسخ معتبر دریافت گردید. نهایتا محاسبه مقادیر میانگین پاسخهای مشارکتکنندگان و مقایسه آنها با یکدیگر با استفاده از برنامه SPSS نسخه 16، انجام شد. یافتههای مبتنی بر پاسخ های مشارکت کنندگان، مهر تاییدی بر عوامل موثر بدست آمده در مرحله کیفی بود و در مجموع 15 عامل موثر محوری و 48 عامل موثر جزئی بر فرآیند NSD در کسب و کارهای حوزه مشاوره تغذیه استخراج گردید. کلمات کلیدی: توسعه خدمت جدید، نوآوری، مشاوره تغذیه، کسب و کار
- Abstract
- The intensive competition to offer new services in health care systems plus the patients’ tendency to receive appropriate and modern services have led to the application of innovations. In order to innovate in nutrition counseling services, New Service Development (NSD) process providing the least cost and most efficiency for enterprises, is one of the most appropriate solutions. The aim of this two-phase study was to identify effective factors of NSD process in the field of nutrition counseling. The first phase involved collection of qualitative data through interviews. In the second phase, a quantitative study was designed on the basis of the results of interviews conducted in the first phase, and sampling was conducted using a questionnaire based on Likert scale sending to 130 active professionals in the field of nutrition counseling services in Tehran that 112 of those responded to the questionnaire. Ultimately, mean values of the responses were calculated, using SPSS (16). The results indicated that the NSD process in the field of nutrition counseling businesses contains four main stages, 15 categories, and 48 subcategories which are the most critical effective factors in NSD process in the field of nutrition counseling. Keywords: New Service Development, Innovation, Nutrition counseling, Business