نقش مدیریت دانش در عملکرد فرآیند توسعه محصول جدید در شرکتهای SME) صنعت نرم افزار استان یزد
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43325
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمد دهقان بنادکی
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- محصولات جدید از ضروریات شرکتهای امروزی بهشمار میروند. در حقیقت محصول جدید پاسخی به بزرگترین مشکلات سازمانهای امروزیست. امروزه بیشتر سازمانها ضرورت برخورداری از فرایند بهینهی توسعهی محصول جدید را به خوبی احساس کردهاند و برای داشتن چنین فرایند موفقی تلاشهای زیادی را انجام دادهاند و هزینههای هنگفتی را متقبل شدهاند. ماهیت توسعهی محصول جدید یک مفهوم میان رشتهای است که از چند رشته برگرفته شده است و مدیریت دانش به عنوان یکی از مهمترین روشها و ابزارهای مورد استفاده جهت بهینه کردن فرایند توسعه محصول جدید شناخته شده است زیرا فعالیت دانشی در قلب فرایندهای توسعهی محصول جدید نهفته است. بر این اساس، بررسی نقش مدیریت دانش بر عملکرد فرایند توسعه محصول جدید به عنوان موضوع اصلی این پایان نامه پیشنهاد گردید. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای تولید کننده محصولات نرم افزاری در محدوده استان یزد می باشد که علت انتخاب این صنعت ماهیت دانش محور آن و نقش اساسی دانایی در تولید و توسعه محصولات جدید نرم افزاری می باشد. در مطالعه حاضر، تاکید محقق بر بررسی نقش مدیریت دانش بر عملکرد فرایند توسعه محصول جدید از طریق شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در این فرایند بوده است. بر اساس نتایج پیمایش، بین موفقیت فرایند توسعه محصول جدید و استفاده از اصول مدیریت دانش در سازمان و همچنین تأثیر آن بر عوامل کلیدی موفقیت فرایند NPD رابطه معناداری وجود دارد. در نهایت پیشنهاداتی به منظور استفاده از مبحث مدیریت دانش با رویکرد بهبود عملکرد فرایند توسعه محصولات جدید در شرکتهای تولید کننده نرم افزار ارائه گردیده و همچنین پیشنهاداتی نیز جهت انجام تحقیقات آتی در این حوزه بیان شده است .
- Abstract
- New products are very important subject for companies. In fact, new products are a response to big problems of recent companies. Today, most of them have realized the necessity of having optimum new product development process and they had many effort and cost to rich to this goal. The nature of new product development is multidiscipline and knowledge management is one of the most important fields than can use to improve quality of new product development process. Because knowledge is placed in the core of this process. Therefore, studding Role of Knowledge Management(KM) in the New Product Development (NPD) performance is suggested for this thesis topic. The statistical community of this research include all the software products producer within the province of Yazd. The reason of choosing this industry is its knowledge based nature and important role of knowledge to produce softwares. In this research, our focus is on investigating the role of knowledge management in new product development performance by finding critical success factors of this process. According to the results, we found there is a Significant relation between successful new product development process and using knowledge management and its effect on critical success factors of NPD process. Finally, we represent some suggestions to use knowledge management in order to improve quality of NPD process in the field of software companies. And also we proposed some topics for doing more research in future.