عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی میان دو اسطوره ایرانی و هندی(آناهیتا و پارواتی)



    دانشجو در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی میان دو اسطوره ایرانی و هندی(آناهیتا و پارواتی)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58738
    تاریخ دفاع
    ۱۸ تیر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    حسن بلخاری قهی

    اساطیر نماینده تداوم زندگی فرهنگی یک ملّت و به نوعی تاریخ آن است. به نظر می رسد اساطیر به نوعی با ادیان ارتباط تنگاتنگ دارند. در سرزمین ایران آناهیتا، ایزد بانوی نامدار، یکی از مادر خدایان است و ایزد بانوان هند نیز یا خود به عنوان خدایان مقتدر در آمدند و یا در مقام همسران خدایان والا مقام نمود پیدا کردند. بعضی از محققین معتقدند که آناهیتا یک خدا بانوی غیر مزدایی است که تحت تأثیر خدا بانوی بینالنهرین «ایشتر» در ایران حضور یافته و ریشه بابلی دارد و عدهای دیگر عقیده دارند که او از ایزدان کهن اقوام هند و آریاست که شباهتی بسیار به «سرسوتی» ایزد بانوی هندی دارد و خاستگاه او را در شمال ایران جستجو می کنند و بعضی دیگر معتقدند این خدا بانو وظیفه حاصلخیزی، جنگ و سلطه و حاکمیت مذهبی خدایان را برعهده دارد. ولی آنچه به نظر می رسد، این ایزد بانو بیشتر با باروری مرتبط است. در سرزمین هند تا اوایل قرن بیستم باستانی ترین تمدن هند را به دوران ودایی منسوب میساختند. با کشفیات انجام شده در اوایل قرن بیستم آثار تمدنی پیشرفته و بسیار قدیمی به دست آمده که در منطقه وسیعی گسترده بود. امّا از این کشفیات باستانی آثاری به دست نیامده که بتوان مذهب و خاستگاه این مردم را به طور دقیق مشخص کنیم. مردم هند سمبل باروری یا الهه مادر را می پرستیدند، همچنین درختان مقدس و نماد تولید مثل (لینگام شیوا) را نیز ستایش می¬کردند؛ تمام این عوامل در دین هندو پذیرفته شدند. معابد فراوان هندوها متعلق به بعد از استقرار آریائیان در هند است که تحت تأثیر مذهب بومی شکل گرفته و رفته رفته پیکر خدایان را در خانه خدایان جای دادند. خدایانی مانندویشنو، رودره (شیوا) و پارواتی که الهه مادر نام می گیرد، از آن جملهاند. این پایاننامه با مطالعه تطبیقی دو اسطوره ایرانی (آناهیتا) و هندی (پارواتی) به جایگاه این دو اسطوره در جامعه و شباهتها و تفاوتهای احتمالی آنها میپردازد.
    Abstract
    Ancient myths are indicative of the culture and the way people think they are like language to express the history of prehistoric times. Mythology represents a continuation of the cultural life of a nation and its history. The mythology seems to have a close connection with religion. The famous goddess, Anahita in Persia, mother of the gods and goddesses of India or as powerful deities were gods or as the wives be found. Some researchers believe that non Mazda Lady Anahita is a God influenced Mesopotamian lady, "Ishtar" in the root of the Babylonian gods, and others believe that he is very similar to the ancient Indo-Ryast " Saraswati " Hindi goddess and her roots in northern Iran and others believed that God search task fertility, war and religious domination and sovereignty over the gods. But what seems to be the goddesses associated with fertility. In India until the early twentieth century the most ancient civilization of India refers to Vedic Era. in the early twentieth century with the discovery of ancient advanced civilization and achieved wide spread in the area. But the discoveries of the ancient origins of religion and the people not be able to accurately define. India's fertility symbols or Mother Goddess worshiped, the sacred symbol of reproductive trees (Shiva Lingam) also received praise, all these factors were taken in the Hindu religion. Among them are Gods like Vishnu, Shiva and Parvati as the mother goddess. In this thesis, a comparative study between Iranian mythology (Anahita) and Hindi (Parvati), the position of these myths and examines the possible similarities and differences. Keywords. Myth, Aryans, Shiva, Anahita, Parvati