عنوان پایان‌نامه

مطالعه تطبیقی سفر قهرمان و بازتابندگی فرهنگی در ده نمونه از سینمای ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۹ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه تطبیقی سفر قهرمان و بازتابندگی فرهنگی در ده نمونه از سینمای ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59371
    تاریخ دفاع
    ۰۹ تیر ۱۳۹۲
    دانشجو
    سجاد وثیرش
    استاد راهنما
    حسن بلخاری قهی

    سینما به مثابه پرمخاطب¬ترین هنر معاصر، و به اقتضای تاثیرگذاری و شرایط پرهزینه¬ی تولید، بیش ترین ارتباط را در میان هنرها با نهادها و گفتمان های فرهنگ و جامعه ای دارد که در آن تولید می شود . قهرمان از درام های باستان تا کنون مظهر آرزوها و ناکامی ها، حسرت ها و ایده آل های جامعه ای ست که در آن خلق و یا تعریف می شود . این پایان نامه حاصل پژوهشی ست درمطالعه ی بازتابندگی فرهنگی سفر قهرمان در ده نمونه از تولیدات سینمای متعارف داستانی ایران . در این پایان نامه با استفاده از روش تحلیلی و تفسیری و بهره جویی از شیوه کتابخانه ای ، سه گفتمان برسازنده ی فرهنگ سینمای ایران تبیین شده و سپس ارتباط این گفتمان ها با سفر قهرمان در ده فیلم سینمایی شاخص،با استفاده از الگوی سفر قهرمان جوزف کمپل و کریستوفر وگلر و شیوه های تحلیل ساختاری متن، مطالعه می شود . این پژوهش نشان می دهد سفر قهرمان در هر ده فیلم مطالعه شده تحت تاثیر گفتمان های برسازنده شکل گرفته است و ارزش هایی که قهرمانان این فیلم ها در سفرشان در جهت یا برخلاف جهت آن ها حرکت می کنند، در مکالمه با یکدیگر و درون گفتمان های برسازنده ی فرهنگ سینمایی ایران در زمان تولید،شکل گرفته و جریان یافته اند . کلیدواژه ها سفر قهرمان،سینمای ایران،گفتمان،بازتابندگی،ارزش.
    Abstract
    Cinema,As the most popular contemporary Art medium , and for it’s great influence and costly production,is mostly related to institutions and discourses of the society and the culture that had been produced it . The Hero,from the ancient dramas till now is representing his own society’s wishes,failures,regrets and ideals in the stories of any dramatic kind . This thesis is a try to make a comparative study of cultural reflection and hero’s journey among ten Iranian movies .Three dominant and constitutive discourses that had been shaped Iranian Cinema’s culture had been explained in this research using Analytical and Interpretation methods and Library Materials.And then the relationship between these discourses and The Hero’s Journey in ten Iranian movies had been studied using Joseph Campbell and Christopher Vogler’s pattern for the journey and Structural Text analysis techniques. This research shows that the hero’s journey in all of the ten movies had been formed under the influence of the three discourses.And values that the protagonists of these films in their journey are moving towards or against them,have been flowed and shaped inside of the discourses that had been dominant on Iranian Cinema’s culture in each movie’s own period.