عنوان پایاننامه
برآمدن فرمالیسم و نمود آن بر نقاشی نوگرای ایران
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59497
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- استاد راهنما
- محمد ضیمران
- دانشجو
- هدایت علی پور
- چکیده
- این نوشتار پژوهشی است که به چگونگی برآمدن فرمالیسم از نقاشی واقع نمای غربی میپردازد و معادلهای این سیر را در ایران جستجو میکند. از اینرو ضروری می نماید سیر اندیشه و مصادیق آن در غرب - که به مثابه یک "پیوستار" جلوه کرده - پویش شود و برابر نهادههای هنری آن نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد تا چگونگی برآمدن فرمالیسم در هنر نقاشی هویدا گردد. بنابراین رئوس" و "مؤلفههای تعیین کننده" در جهان غرب در نسبت با برابر نهادههای آن در ایران جستجو میشود. فرضیهای که در این پژوهش مبنا قرار گرفت از این قرار است که عبور از واقع نمایی و بر آمدن فرمالیسم در ایران برخاسته از اندیشه "پیوسته" و "انتقادی" نبوده و چونان مظاهر دیگر نوگرایی ایران بر اساس مقتضیاتِ"ابزاری" و متأثر از غرب باوری بهوجود آمده است. لذا بدون نیاز خوداندیشانه و اندیشهی انتقادی هنرمند، همواره توانایی "تسلسل" و "دوام" را دارا نیست. یافتههای این پژوهش - مرادف با فرضیه مذکور - حاکی از آن است که سیر گسسته اندیشه ایرانی و مصادیق آن بهره متناسبی از اندیشه انتقادی نبرده است. در واقع فقدان اندیشه انتقادی، مانع بروز مصادیق واقعیِ مدرنیته شده. بر این اساس - مدرنیتهای بدون مدرنیزاسیون واقعی، طبقه بورژوازی، فردیت، شهریت و دموکراسی آغاز گشت. - در نبود سازو کارهای مدرنیته، پیامدهای آن- تمدن زدگی و انتقاد از خرد- نیز پدید نمیآید. طبعاً معادل فرهنگی هنریِ این جریان ـ یعنی مدرنیسم ـ نیز بهوجود نمیآید. بنابراین پریمیتیویسمِ برخاسته از عقل گریزی و تمدن زدگی، اوانگاردیسم برخاسته در مقابل بورژوازی و فرمالیسمِ برخاسته از این دو نیز بر اساس نیاز خود اندیشانه هنرمند ایرانی، فرصت حضور پیدا نمیکند. - در نتیجه آنچه در ایران رخ میدهد فرمالیستی بر اساس مقتضیات ابزاری است. از اینرو در دو رویکرد تقلیدی- تقلید از هنر سنتی بومی و فرمالیسم غربی- بصورت شتابان جلوه میکند. واژگان کلیدی: پیوستار اندیشه، اندیشه انتقادی، اندیشه ابزاری، فرمالیسم ایرانی، تزئین گرایی
- Abstract
- This research, paper that looks at how the rise of formalism and of the western facade of the painting excursion in Iran seeks. Hence it is necessary to process ideas and examples in the West - who has appeared as a continuum - will scan and it is also the artistic inputs are examined in detail, till reveal how the rise of formalism in art. So in this article, "outline" and "crucial element" in the West, in comparison with its equivalent in Iran. This study was based on the assumption that, in the view of the passage of the formalism, is not coming up in the idea of "continuous" and "critical" and other manifestations of modernism as Iran, based on the requirements of the "tools" and influenced by the West, there is a belief. So no need self-reflection and critical thinking artist emerged. As a result, is not the ability of "continuity" and "sustainability". And always the "continuity" and "stability" does not contain. The findings - synonymous with the hypothesis - suggests that Iranian ideas and examples of discrete process, the appropriate use of critical thinking is lacking. The lack of critical thinking, prevent real instances of modernity. Accordingly; - Modernity is began without modernization, the bourgeois class, individuality, and democratic citizenship. - In the absence of mechanisms of modernity, its consequences – rejection of civilization, criticism of reason – can not be created. Naturally, the cultural artistic equivalent - the modernist art movement- does not bring. Thus primitivism-arising from reason aversion and rejection of civilization-,avant –gard against up bourgeois and also the formalism derived from them, based on artist’s self- reflection necessity does not opportunity to present. - What happens in Iran, according to the formal requirements of the instruments. Hence, the two approaches imitation - imitation of traditional Aboriginal art and western formalism - comes as fast. Keywords: Continuum of thought, Critical Thinking, Instrumental thinking, Iranian formalism, Decorating trends