عنوان پایاننامه
مطالعه تطبیقی نقش حامیان هنر در تحولات نقاشی ایران
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60417
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیه حسینی رچی
- استاد راهنما
- سعید حقیر
- چکیده
- این پژوهش درصدد یافتن نقش حامیان هنر در تحولات نقاشی ایران اواخر تیموری و دوران صفوی و ایتالیای دوران رنسانس است و با مطالعه تطبیقی نقش این حامیان در این دو سرزمین، تاثیرات متفاوت آنها بر نقاشی را مورد بررسی قرار داده است . این مطالعه به روش تحلیلی تاریخی و به صورت کتابخانه ای انجام شده است. حامیان هنر قشرهای متفاوتی را در بر می گیرند.حکمرانان و سلاطین قدرتمند مهمترین حامیان هنر در طول تاریخ بوده اند.استعداد هنری بسیاری از هنرمندان در خدمت این دولتمردان و اهدافشان قرار داشت. هر چه به زمان حاضر نزدیکتر می شویم، قشرهای جدیدی به عرصه هنر وارد می شوند. ثروتمندانی که تازه به ثروت و مکنت رسیده اند و برای کسب شهرت و محبوبیت، دست به دامن هنر می شوند. در حقیقت هنر پیشرفت خود را مدیون این قشر از حامیان است. این افراد با دادن آزادی به هنرمند و تحمیل نکردن سلایق خود و قواعد و اصول رایج نقاشی، به هنرمند فرصت آفرینش هنری دادند. یافته های این تحقیق گواه این است که هم در ایران و هم در ایتالیای دوران رنسانس ، حامیان خصوصی بیشترین خدمت را به هنر و هنرمندان کرده اند. کلید واژه: تیموری،صفوی،حامی هنر، هنرپرور،قرون وسطی،رنسانس،نوآوری در نقاشی، نقاشی ایران
- Abstract
- This study sought the role of art patronage of the late Timurid and Safavid art developments in painting and Italian Renaissance, and different effects on the paintings were reviewed by a comparative study of the patrons of the two territories. This study is a historical analysis and is done by the library methods. Arts patrons are in different Community levels. Powerful rulers and kings throughout history have been the biggest supporters of the arts. Artistic talents of the artists and their goal was to serve the government. The closer we get to the present time, new Community levels are entered into the field of art. new rich who have the money and power, for fame and popularity, turned to art. In fact, The progress of art is indebted to this group of patrons. Giving freedom to the artist and not impose their own interests and the common principles of painting, the artist had the opportunity to create art. The findings evidence that both Iran and the Renaissance in Italy, private patrons have the greatest service to the arts and artists. Key words: timurid, safavid, art patronage, sponsor, middle ages, Renaissance, Innovations in Painting, persian paintings