پژوهشی در پدیده شهود در هنر.
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63202
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- چکیده
- برای بررسی پدیده شهود در هنر، دیدگاهها بر این پدیده در فلسفه و روانشناسی از زودترین هنگام ممکن بازبینی گشت و از مجموعه آنها شانزده ویژگی کلّی و مشترک برای پدیده شهود بیرون کشیده شد، که عبارت هستند از: ناخودآگاهی، احساس، پیوندزنندگی، کلگرایی، یگانگی، زمینهگرایی، حس، احتمالات، جهانینگری، انفعال، انتظار، تبلور، تشدید، روانی، آسودگی، خلسه. این شانزده ویژگی با بازبینی بر منابع نوشته شده در قلمرو هنر، در این قلمرو بررسی شدند و حضور آنها در هنر بنا بر دیدگاه اندیشمندان پیشین این زمینه اثبات شد و از حضور این ویژگیهای اصلی در هر دو پدیده نتیجه گرفته شد که شهود پدیده روانشناسانهای است که در هنر رخ میدهد و بنابراین میتوان سودها یا زیانهای این پدیده را به قلمرو هنر نیز گسترش داد و از امکانات آن در آموزش و درمان از راه هنر بهره گرفت. کلید واژهها: شهود، هنر، ناخودآگاهی، پیوند، احساس، کلّیت، یگانگی، زمینه، حس، احتمال، جهانی، انفعال، انتظار، تبلور، تشدید، روانی، آسودگی، خلسه
- Abstract
- In order to investigate the phenomenon of intuition in art, the viewpoints on this phenomenon in philosophy and psychology were inspected from the remotest time possible, and from their conclusion sixteen general characteristics for intuition were brought forward, which consist of: unconsciousness, feeling, association, integrality, oneness, contextuality, sense, possibility, seeking the universal, passivity, longing, incubation, intensification, fluency, peace, and ecstasy. These sixteen characteristics were then investigated in the field of art by inspecting researches written therein, and their presence in art was proven by the viewpoint of the previous thinkers in this context, and from the presence of these main characteristics in both phenomena it was inducted that intuition is a psychological phenomenon that does happen in art, and thus the pros and cons of this phenomenon can be extended to the field of art, and its possibilities can be exploited in the education and therapy through art.