عنوان پایاننامه
عکاسی و ادبیات(بررسی تاثیرات متقابل عکاسی و ادبیات داستانی بر یکدیگر با نگاهی به داستانهای کوتاه معاصر ایرانی .
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60282
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- معصومه اقایی
- استاد راهنما
- مهران مهاجر, مهرداد نجم آبادی
- چکیده
- پژوهش پیش رو به بررسی رابطه میان عکاسی و ادبیات داستانی، به طور خاص داستان کوتاه می¬پردازد. همچنین در نگاهی اجمالی رابطه عکاسی را با ادبیات در معنای عام تر(متن و زبان نوشتار ) بررسی و دسته بندی می¬کند. هدف این پژوهش یافتن نشانه¬هایی از عکاسی در ادبیات داستانی و شناخت تاثیرات عکاسی بر عناصر داستان کوتاه است. بدین منظور مسیر رشد و تحول عکاسی و ادبیات داستانی در سه دوره رئالیسم، مدرنیسم و پسامدرنیسم پیگیری شده و با مقایسه نظریه¬های ادبی و عکاسی مرتبط با این سه دوره شباهت¬ها و تاثیرات مشترک میان عکاسی و داستان کوتاه شناسایی شده است.بر مبنای نکات به دست آمده از این مقایسه خوانش جدیدی از آثار دو نویسنده معاصر ایرانی (ابراهیم گلستان و هوشنگ گلشیری) ارائه شده و به ویژگی¬های عکاسی¬گونه در این آثار اشاره شده است. نتیجه نهایی حاکی از آن است که ویژگی¬های عکاسی(مانند: واقع نمایی عکس، تصویر لحظه¬ای ، تداعی گری عکس) به صورت کلی در شکل گیری و توسعه سبک¬های ادبی معاصر خود (رئالیسم، مدرنیسم و پست مدرنیسم) و نیز داستان کوتاه، نقش داشته¬ است و به صورت جزیی¬تر در عناصر داستانی ظاهر شده و در شکل گیری داستان¬هایی در قالب این سبک¬ها سهیم بوده است. عکاسی در پیدایش سبک¬های جدید داستان نویسیِ ایران، نقش پررنگی ندارد چراکه این سبک¬ها در ایران تحت تاثیر آشنایی نویسندگان ایرانی با سبک¬های جهانی شکل گرفت. اگرچه ویژگی¬های عکاسی-گونه کم و بیش در عناصر داستانی برخی داستان¬های ایرانی وجود دارد، اما به صورت جریانی قوی و پیوسته و یا ویژگی سبکیِ منحصر به یک نویسنده خاص قابل شناسایی نیست.
- Abstract
- This research has pursued the relationship between photography and fiction and above all short story. It, moreover, has studied and classified connection between photography and literature. Detecting signs of photography in fiction and recognizing the photographic affects on short story’s elements has been the aim of study. Hence, the development of photography and fiction were followed into three points: realism, modernism and post-modernism. Then, common impacts and analogies between photography and short story were drawn. On the base of the points, which had been received from the analogy, new perception was provided for two contemporary Iranian authors: Ebrahim Golestan and Hoshang Golshiri, and photographic aspects of their work were considered. Final result has indicated that photographic aspects such as photographic realism snap-shot, photographic association play the role in creation and development of its contemporary literary styles (realism, modernism, post-modernism) as well as short story. In more detailed view, it has appeared in storied elements and participated in creating stories in these styles. Despite this, in Iran, Photography have not had key role in creation of new styles of fiction due to these styles have been form under the influence of Iranian authors’ acquaintance with universal literature. Photographic aspects, although, have been more or less in storied elements of some Iranian fiction, they are identifiable as a strong and continuous flow or unique styling feature of no specific author.