عنوان پایان‌نامه

بررسی پژوهشی در نسبت میان فرهنگ و عکاسی(با استناد بر آثار رولن بارت).



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی پژوهشی در نسبت میان فرهنگ و عکاسی(با استناد بر آثار رولن بارت)." را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64423
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    بارت بی شک یکی از تأثیرگذارترین نظریه پردازان در حوزه ی عکاسی است. نظرات او در خصوص رابطه¬ی عکاسی با فرهنگ و بستر اجتماعی و هم چنین ایده های او در خصوص ماهیت عکاسی و رابطه ی آن با مرگ و خاطره بر خیلی از صاحب نظران و متفکرین در حوزه¬ی عکاسی تأثیرگذار بوده است؛ نظراتی که بسیاری از آن¬ها هم¬چنان نیز درستی و اعتبار خود را حفظ کرده و به قوت خود باقی¬اند. این پایان¬نامه می¬کوشد تا علاوه بر بررسی کلیت نظریات بارت درباره¬ی ماهیت عکاسی، بیشتر بر ایده¬های کم مطرح¬شده¬ی او در این حوزه اعم از رابطه¬ی عکاسی و اسطوره‌سازی و ماهیت ایدئولوژیک آن در جامعه¬ی بورژوایی بپردازد. از نظر بارت یکی از کارکردهای عکاسی در جامعه¬ی معاصر کمک به تثبیت و تقویت ایدئولوژی بورژوازی است. به عبارت دیگر، عکاسی با استفاده از تمهیدات و روش‌های مختلف می¬کوشد پدیده¬های تاریخی را اموری طبیعی و ازلی جلوه دهد و به همین خاطر است که عکاسی نقشی مهم و تأثیرگذار در فرهنگ دیداری و تبلیغات تجاری و سیاسی دارد. علی¬رغم درستی و اعتبار بیشتر نظرات بارت در خصوص عکاسی، برخی نظرات او با پیدایش و پیشرفت فناوری دیجیتال و تصویرسازی رایانه¬ای زیر سوال رفته و مورد تردید واقع شده¬اند. بارت میان عکاسی و واقعیت پیوندی ناگسستنی می¬بیند. از نظر او عکاسی بر اساس ارجاع به واقعیت بیرونی عمل¬می¬کند و عکس همواره مصداق خود را در پی می¬کشد. این مسأله همان ویژگی بارزی است که عکاسی را از دیگر هنرها متمایز می¬کند و آن را به آینه¬ای در برابر واقعیت بدل می¬سازد هرچند عکاس به طرق مختلف می¬تواند در واقعیت دستکاری کند و عکس صرفا بازتاب واقعیت بیرونی نبوده بلکه واقعیتی است که از فیلتر ذهنیت عکاس می¬گذرد، با این حال وجود آن¬چه در عکس دیده می¬شود، کمتر مورد تردید قرار می¬گیرد. همین مسأله¬ی واقع¬نما بودن عکاسی، به عکاسی مستند و مطبوعاتی جایگاه ویژه¬ای داده است و آن را به سندی معتبر بدل ساخته است. حال آن¬که در دنیای معاصر و عصر انقلاب الکترونیکی، نه تنها شاهد شکل¬گیری تصاویری هستیم که به راحتی و بدون حد و مرز قابلیت دستکاری شدن و تغییر دارند بلکه با تصاویری مواجه هستیم که کاملاً می¬توانند ساختگی باشند و هیچ مصداق بیرونی نداشته باشند. این مسأله به نوبه-ی خود می¬تواند اعتبار استنادی عکاسی را به¬خصوص عکاسی خبری و مطبوعاتی را زیر سوال برده و آ
    Abstract
    Abstract Roland Barthes is considered as one the leading theoricians in photography. His ideas concerning photography relation with culture and social context as well as his thoughts on the nature of photography and its association with death and memory have already influenced many photography thinkers and analysts acknowledging the validity of the ideas offered by Barthes. The paper tries to discuss the Barthes’ ideas on the nature of photography as well as focusing on his less discussed theories including photography relation to myth and its ideological function in bourgeois society. According to Barthes, photography contributes to bourgeois ideology, having it enhanced. In other words, photography using different techniques and procedures, tries to make historical phenomena appear natural. Thus photography plays a key role in visual culture as well as commercial advertising and political propaganda. Although most of his views on photography has proven to be valid and authentic, some of his ideas have been questioned with the advent of digital technology and computer imagery. Barthes sees an indispensible bond between photography and reality. According to Barthes, Photography is based on an external reality, a referent. This is what differentiate photography from other arts, making it a mirror image of reality. However, photography having the ability to manipulate the external reality in different ways, is not a pure reflection of reality but a reality seen through the eyes of photographer. Still what is seen in the photograph is less doubted and this is what makes photography especially photojournalism a authentic document. Nonetheless, in digital world and the age of electronic revolution, not only there is the possibility of manipating photographs in and extensive way but also there are computer-based photographs produced with no referent in the real world. This is why photography especially photojournalism has been questioned as a authentic document in the recent decades. Keywords: Roland Barthes, photojournalism, digital technology, computer imagery,photography as document