عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیرات فضای مجازی بر گسترش عکاسی در ایران.



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیرات فضای مجازی بر گسترش عکاسی در ایران." را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69817
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده پیش‌رفت‌های فن‌آورانه و در پی آن، پیدایش و گسترش فضای مجازی، امروزه بر تمام جوانب زندگی ما اثر گذاشته است. دامنه‌ی این اثرات، عکس و عکاسی را نیز دربر گرفته است. به‌طوری‌که امروزه به سبب وجود این فضا، بیش از هر زمان دیگری با عکس و عکاسی سر و کار داریم و اشکال مختلفی از فعالیت‌های مرتبط با عکاسی را در سرتاسر فضای مجازی و نیز در بین وب‌سایت‌های ایرانی مشاهده می‌کنیم. ده‌ها هزار عکاس ایرانی، در این وب‌سایت‌ها به فعالیت مشغولند، و این تعداد، آشکارا بسیار بیش‌تر از فعالیت نمایشگاه‌ها و گالری‌های موجود در فضای واقعی ایران است. در این تحقیق سعی شده به چند و چون این فعالیت‌ها پرداخته شود و مهم‌ترین عوامل به‌وجود آمدن این شکل از عکاسی را بررسی نماییم. جمع‌آوری داده‌های این پژوهش، با شیوه‌ی میدانی (با استفاده از میدان مطالعه‌ی فضای مجازی) انجام شده و در ادامه، با تکیه بر نظریات بنیادینِ رسانه‌های نوین و نیز در نظر داشتن رویکرد مقایسه‌ای با فضای واقعی، داده‌های به‌دست آمده، در مسیرِ مشخص نمودن مهم‌ترین عوامل مؤثر بر گسترش این نوع از عکاسی در ایران، جمع‌بندی و تحلیل شده‌اند. پژوهش‌گر در این تحقیق به این نتیجه می‌رسد که فعالیت‌های مرتبط با عکاسی ایرانیان در فضای مجازی، به شکلی گسترده و تحت عناوین مختلفی همچون وب‌سایت های چند منظوره، گالری¬های آن‌لاین، نشریات عکاسی وچند مورد دیگر صورت می‌پذیرند و دلیل به‌وجود آمدن و گسترش آن¬ها، ارزانی، آسانی و سهولت، فضای تعاملی و چند ویژگی دیگر فضای مجازی است. این تحقیق، می‌تواند نقطه‌ی آغازی بر مطالعات جدی در مورد این شکل از عکاسی باشد و براساس جمع‌آوری و دسته‌بندی‌های شکل‌گرفته در آن، تحقیقات بعدی، در مورد مسائل جزئی‌تر و با رویکرد تخصصی عکاسی شکل بگیرد.
    Abstract
    Abstract Nowadays, the technology development, followed by the emergence of cyberspace, has influenced all aspects of our lives. The sequels have even involved the photos and photography, in the way that now people are dealing with them more than ever. Moreover there are multifarious activities related to photography in the cyberspace. Tens of thousands of photographers are engaged in Iranian webs’ activities, obviously more significant and efficient than in galleries and exhibitions in the past. In this study, it is striven to discuss the quality of these activities as well as most noteworthy factors of developing this ilk of photography. Obtaining findings was performed through field research (in the field of cyberspace). Then, scrutinizing principal theories of new mass media, considering comparative approach to real space, acquired data was analyzed to demonstrate major factors in growth of the discussed photography ilk. Consequently, the research resulted in the fact that Iranian photography-related activities are materialized as extended various types for example multipurpose websites, online galleries, photography webzines, online galleries and so forth, as a result of the reasons, in particular inexpensiveness, ease, convenience, interactive virtual contacts, etc. besides the study suggests new considered specific research on the current issue in details, based on proposed collections and classifications. Keywords: photography, photography websites, photo-sharing websites, cyberspace, internet.