طراحی مدلی برای مطالعه تاثیر سرمایه اجتماعی برتامین مالی کارآفرینانه در راه اندازی کسب و کار جدید با تمرکز بر سرمایه گذاران غیر رسمی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42906
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- روجا امینی نژاد
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- چگونگی تامین منابع مالی یکی از موضوعات استراتژیک پیش روی کارآفرین برای راهاندازی کسب و کار است. شواهد فراوانی وجود دارد که نشان میدهند بانکها و موسسات مالی به عنوان منابع رسمی تامین مالی در مرحله پیشراهاندازی و راهاندازی یک کسب و کار جدید کمک چندانی نمیکنند. در این مرحله کارآفرین باید بیشتر بر سرمایه شخصی خود و منابع غیررسمی مانند افراد خانواده، دوستان و غریبههای متهور تکیه کند. درک اینکه چرا برخی کارآفرینان از منابع مالی غیر رسمی برای راهاندازی کسب و کارشان استفاده میکنند و برخی دیگر از این منابع نمیتوانند استفاده نمیکنند، تمرکز اصلی این تحقیق بوده است. این تحقیق پیشنهاد میکند سرمایه اجتماعی در درک این موضوع نقش بسیار مهمی دارد. در واقع مشارکت علمی و نوآوری این تحقیق نیز همین نکته یعنی تبیین نقش سرمایه اجتماعی در تامین مالی از منابع مالی غیررسمی است. در این پژوهش برای طراحی مدل از مطالعات کتابخانهای، برای جمعآوری دادهها از مطالعات میدانی و پرسشنامه استفاده شده است. لازم به ذکر است تجزیه و تحلیل در سطح فردی انجام شده است. سرمایه اجتماعی در این تحقیق به وسیله چهار بعد شبکههای اجتماعی، اعتماد، مهارتهای اجتماعی و تمایل به همکاری تعریف شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شدند و با روش رگرسیون لجستیک تحلیل گردیدند. نتایج تحلیل دادههای این تحقیق، تاثیر شبکههای اجتماعی، اعتماد و تمایل به همکاری بر تامین مالی غیررسمی را پشتیبانی و تاثیر مهارتهای اجتماعی بر تامین مالی غیررسمی را رد میکنند. در مجموع یافتههای تحقیق، بیانگر آن بودهاند که هر فردی از سطح سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردار باشد، با احتمال بالاتری به منابع مالی غیررسمی دسترسی خواهد داشت.
- Abstract
- How to finance is a strategic issue for entrepreneurs. There are many anecdotes and evidences that show banks and financial institutions do not help financing a new business in start-up or pre-start-up phase. In this phase, the entrepreneur should rely on self-funding and informal investors such as family, friends and foolhardy strangers for their initial seed capital. In this research, we have focused on understanding why some entrepreneurs can access to informal sources but some other cannot. We suggest the social capital plays a major role in understanding this matter. In fact, explanation the role of social capital in informal financing is the main contribution and innovation of this research. We define four aspects for social capital: social networks, trust, social skills and cooperation with others. Data are gathered thorough questionnaires from nascent entrepreneurs and are analyzed by logistic regression method. The results have supported the impact of networks, trust and cooperation on informal financing. Contrary to our prediction, the impact of social skills on informal finance is not supported. To sum up, the research have confirmed the importance of social capital for new venture creation, most likely due to the access social capital can grant to finance as a vital resource.