طراحی ظروف غذاخوری با رویکرد طراحی مثبت برای زوج های جوان ایرانی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59822
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مریم زارع
- استاد راهنما
- جمشید امامی, علیرضا اژدری
- چکیده
- چکیده با توجه به معضلات جوامع امروزی و تأثیر آنها بر محیط خانواده، به نظر می رسد که فرصت تعامل و گفگو بین افراد خانواده به حداقل رسیده است. اغلب آنچه که در اطراف ما وجود دارد طراحی شده اند اما به ندرت محصولی دیده می شود که احساس مثبت و خوشایندی را در کاربر ایجاد کند. احساسات در تصمیم گیری ها به ما کمک می کنند و احساسات مثبت برانگیزاننده خلاقیت و یادگیری بیشتر فرد می باشند. به اعتقاد روان شناسان، افرادی که در موقعیت احساسی مثبت قرار می گیرند بهتر می توانند از عهده مشکلات برآیند و راه حل مناسبی برای آنها پیدا کنند. لذا با توجه به هدف طراحی مثبت و در نظر گرفتن کم شدن میزان تعاملات بین افراد خانواده به عنوان جامعه ای کوچک، از بین زمان هایی که افراد یک خانواده همگی با هم در ارتباطند، زمان صرف غذا برای خلق احساس مثبت در نظر گرفته شد. روند تحقیق به شیوه مردم نگاری و توسط پرسشنامه،مشاهده و مصاحبه با افراد مختلف پیگیری شد. با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق به نظر می رسد که ارتقاء سطح روابط اجتماعی و خانوادگی از طریق طراحی امکان پذیر می باشد. بررسی های انجام شده روی انواع ظروف غذاخوری نشان داد که فرم، جنس، رنگ و چیدمان ظروف غذاخوری بر میزان تعامل بین افراد هنگام صرف غذا و برانگیختن بیشتر احساسات مثبت تأثیرگذار است ومی تواند به بهبود روابط بین افراد خانواده کمک نماید.زوج های جوان زمان صرف شام بیش از سایر وعده های غذایی در کنار یکدیگر می باشند. تأثیرگذاری فرهنگ جهانی بر فرهنگ بومی می تواند در طراحی ظروف نقش بسزایی را ایفا نماید.
- Abstract
- Abstract Given the complexities of modern societies and their impact on the family environment, it seems that opportunities for interactionand dialogue betweenfamily membersare minimized. Almost everythingaround usisdesigned but we could rarely witness a product that creates a positive andpleasantfeeling in user. Such a proposal was the generated as an aim to apply to positive design in designing tableware for Iranian young couples, as target group. Emotions are helping us in decision-making process and positive emotions stimulatecreativity andincrease learning inindividuals. Sociologists believe that people who are in the position of positive feeling are able to cope better with the problems and find a suitable solution for them. Due to the positive design aim and considering the decreased level of interaction between family members as a small society, among the time that a family linked together, mealtime was consideredas a basic platform in order to create a positive feeling. Research process was based on the ethnography and applied by questionnaires, observations and interviews with various individuals. According tothe research results, it seems that the elevation of social and family relationships through design is possible. Surveys conducted on the a variety of dinnerwareshowed that form, material, color and layout of dinnerware can affect the quality of interaction between people when eating, could increase the stimulation of positive feelings and could help improving the relationships between family members. Young couples are spending more time together at dinner than other mealtimes. The impact of global culture on local culture can also play an important role in the design of the dinnerware. Key Words: Positive Psychology, Positive Design, Positive Emotions, Emotional Design, Well-being, Dinnerware.