طراحی وسیله بازی خلاق و اموزنده پارکی برای گروه سنی ۴تا۷ سال با رویکرد ایمنی اجتماعی
- رشته تحصیلی
- طراحی صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60411
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- آرزو خداترس
- استاد راهنما
- وحید چوپانکاره
- چکیده
- بازی فرایندی است که در رشد مهارتهای جسمی، ذهنی و اجتماعی کودک از طریق آموزش و توسعه خلاقیت نقش بسزایی دارد. زمینهای بازی عمومی با محیا کردن شرایط مطلوب می توانند فرصتی برای پرورش این مهارتها فراهم آورند. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل تهدیدکننده ایمنی اجتماعی کودکان در زمین بازی و نیز ارائه راهبردهایی برای ایجاد امنیت روانی والد و کودک در قالب فاکتورهای طراحی وسایل بازی می باشد. این پژوهش در دو مرحله توصیفی- تحلیلی و موردی شکل گرفته است. در مرحله اول ابتدا ضوابط طراحی محیطی موثر درکاهش حوادث عمد و غیر عمد شناسایی شده و سپس این فاکتورها جهت به کارگیری در طراحی وسایل بازی مورد تحلیل قرار گرفته است. در مرحله دوم وضعیت ایمنی و امنیت وسایل بازی در پارکهای منطقه ای منتخب با روش نمونه برداری طبقه ای بررسی شده است. سپس تعداد 150 نفر از والدین در مورد سطح نگرانی نسبت به امنیت کودک در زمین بازی به روش غیراحتمالی داوطلبانه و نیز 30 نفر از کارشناسان در خصوص فاکتورهای طراحی محیطی پارکهای نمونه مورد پرسشگری قرار گرفته اند. همچنین رفتارنگاری و پرسشگری از 30 نفر از کودکان گروه هدف منتخب به روش تصادفی ساده انجام شده است. بر اساس نتایج پرسشگری از والدین، سطح نگرانی نسبت به دو فاکتور آزار جنسی و ربوده شدن در پارکهای نمونه غرب و شمال به صورت معنا داری از سایر نمونه ها بالاتر می باشد. بالاترین سطح نگرانی از وقوع حوادث عمد و غیر عمد در پارک نمونه مرکزی وجود دارد و نیز بالاترین سطح نگرانی در پارک نمونه شرق و جنوب از حوادث عمد بوده است. پارک نمونه مرکز دارای پایین ترین سطح کیفی ایمنی است و نیز در تمامی پارکهای نمونه، کودکان در معرض خطر بوده و اقدامات اصلاحی در اسرع وقت ضرورت دارد. بر اساس نظر کارشناسان، پارک نمونه مرکز دارای کمترین سطح کیفی فاکتورهای طراحی محیطی می باشد. در پایان نتایج حاصل از مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه ها بصورت چک لیستی از ضوابط در ارائه طرحهای پیشنهادی مورد استفاده واقع شده است.
- Abstract
- Play is a process that plays an important role in development of children’s physical, mental and social skills by educating and expanding their creativity. Public playgrounds preparing favorable conditions provide an opportunity to develop these skills. The aim of this study was to identify factors threatening the social safety of children on the playground and also to offer guidelines for creating psychological security and safety of parent and child through the design factors of play equipment. The research is formed in two stages of Descriptive- Analytical and Case study. First, the environmental design factors which are the most effective issue in reducing incidents of intentional and unintentional injuries were identified and then analyzed in order to design play equipment. The second step was to evaluate the safety and security of play equipment in sample parks which were elected by stratified sampling method. Then 150 parents whom were selected by non-probability and voluntary sampling were interviewed about their concerns for their own child during the play and 30 experts were questioned as well about environmental design factors of sample parks. Also 30 children among target group who were randomly selected were behaviorally observed and questioned. Based on questions from parents the level of concern about sexual assault and kidnapping in East and South sample parks was significantly more than the other sample parks. The highest level of concern about intentional and non-intentional injuries belonged to the central sample which also had the lowest level of safety. Moreover children were at risk in all samples which require corrective action as soon as possible. According to experts, the central sample park had the lowest quality of environmental design factors. At the end, the results of the observations, questionnaires and interviews, as a list of design criteria were used in proposed sketches. Keywords: Children, Play, Creativity, Education, Social safety