عنوان پایاننامه
نگاهی نو به تکنیک های مضرابی بنیادین و بسط گسترش آن روی ساز سنتور
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60374
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمد سلیمانیان
- استاد راهنما
- داریوش طلائی
- چکیده
- چکیده در این مجموعه به تکنیک های مضرابی پرداخته می شود که از زمان حبیب سماعی و ابوالحسن صبا تا به امروز در نواختن ساز سنتور به کار گرفته شده و به وسیله آن می توان ، جملات قطعات ریتمیک و متریک را با تزئینات و آرایش پُر ، فنی، زیبا و ظریفتری اجرا نمود . جهت آشنایی و تسلط هنرجویان ساز سنتور تکنیکهای مضرابی : ریز ، غلت(تریل) ، سر مضراب و تکیه و همچنین تحریرهای مهم به صورت نو و متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته و در بخش تمرین ها بر روی ساز سنتور بسط و گسترش یافته است. ایده این کتاب با ریزهای شمارشی شکل گرفت به طوری که از ساده ترین و کوتاه ترین آن به صورت تفکیک شده ارائه شده است. نوازندگان عزیز می توانند تمرینات این مجموعه را در دستگاهها و مقامات دیگر هم در دو گام بالارونده و پایین رونده با حرکت صحیح مضراب از چپ به راست و از راست به چپ و وصل درست پوزیسیون ها ، مورد تمرین قرار داده و به این وسیله با آموخته های ردیفی و مطالبی که در ذهن دارند موفقیت بیشتری در بداهه نوازی داشته باشند.
- Abstract
- In this collection there is being deal with the plectrum techniques that have been used since the era of Abolhasan Saba and Habib Samaie till nowadays, this respect to playing the musical instrument call Santour with through it the rhythmic and metric sentences and pieces could be performed with full arrangement much more technically , beautifully and delicately , with the purpose of making familiar the students with the plectrum of Santour and bringing about their mastery upon them the techniques such as: Riz , Thrill, Plectrum head, Stress as well as the significant tremulant have been surveyed in the novel and various shapes and in the section of exercise upon Santour has been developed and expended . The idea behind compilation of this book has been shaped through counting Riz so that it has been offered from the shortest and separated form. The dear musicians can try the exercise of this book in the other system and positions in both ascending and falling gamut through an appropriate movement of plectrum from (left-right and right – left) as well as the proper connection of the positions, which through Radif studies and subjects that they have in mind, they will be able to attain further achievements in line with improvising skill.