عنوان پایان‌نامه

خوانش روانشناسانه و فلسفی عمق میدان



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "خوانش روانشناسانه و فلسفی عمق میدان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65197
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    این پژوهش تحت عنوان " خوانش روانشناسانه و فلسفی عمق میدان در سینما " به چگونگی شکل گیری سبک عمق میدان در سینما می پردازد و انگیزه های شکل گیری عمق میدان را بررسی می کند و استدلال می کند که تکنیک عمق میدان تاثیر متفاوتی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. هدف این پژوهش بررسی تفاوت بین عمق میدان های دوران مختلف سینما و تجزیه و تحلیل ساختار بصری و روایی سبک عمق میدان است. نظریه این پژوهش مبنی بر این است که عمق میدان توانمندی های بیانی خاص خود را ارائه می دهد و تاثیر متفاوتی بر ذهن مخاطب خود می گذارد. این پژوهش در یک مقدمه، یک موخره و چهار فصل نوشته شده است. فصل اول به بررسی تاریخچه عمق میدان از ابتدای سینما تا دهه چهل میلادی می پردازد و استدلال می کند که عمق میدان های متفاوتی در فیلم ها وجود داشته است. فصل دوم به بررسی سیر پیشرفت های تکنولوژیکی از ابتدای سینما تا ساخت همشهری کین می پردازد و نتیجه می گیرد که در تمام دوران سینما، حتی با وجود طرد عمق میدان از سینمای غالب، فیلمسازان بسیاری علاقه¬مند بودند در فیلم های خود از این سبک بهره ببرند. فصل سوم تحت عنوان " ایدئولوژی " به بررسی دلایل ایدئولوژیکی شکل گیری عمق میدان می پردازد. این فصل همچنین امکانات بیانی سبک عمق میدان را معرفی می کند و نتیجه می گیرد این توانمندی های سبک عمق میدان سبب شده است کارگردانان به استفاده از این سبک علاقه مند باشند. فصل چهارم تحت عنوان " روانشناسی" تاثیر فیلم هایی که با زیبایی شناسی عمق میدان ساخته شده اند را بر ذهن مخاطب بررسی می کند و استدلال می کند که مشاهده این نوع فیلم سبب می شود مغز مخاطب فعالیتی متفاوت از هنگام مشاهده فیلم های نظام دکوپاژ داشته باشد.این پژوهش نتیجه می گیرد عمق میدان به عنوان یک تکنیک سینمایی به یک سبک منسجم فیلمسازی تبدیل شده و این نوع فیلم ها تاثیرات متفاوتی بر ذهن مخاطب می گذارند و مخاطب را به گونه ای متفاوت از فیلم های نظام دکوپاژ تعلیم می دهند.
    Abstract
    This dissertation entitled as “Psychological and Philosophical Study of Depth of Field in Cinema” studies the formation of Depth of Field as a style in cinema, analyses the motivational causes of the rise of this style, and ratiocinate that films which use depth of field as a technic of movie making could affect viewers minds differently. The purpose of this dissertation is to discuss all kinds of depth of field in cinema history and to analyze the visual and narrative structure of this style. The hypothesis of this dissertation expresses that depth of field as a film making style, has its own expressive capabilities and could affect viewers’ minds differently. This dissertation includes an introduction, four chapters and an epilogue. First chapter studies the history of Depth of Field from the primitive films to 1940s, and concludes there are different kinds of depth of field in films. Second chapter analyses the progress of development of technology from the invention of cinema to the making of Citizen Kane in 1941. This chapter argues that despite the elimination of depth of field from the dominant cinema, many filmmakers were enthusiastic about making movies with the realization of depth of field in their pictures. The third chapter describes ideological reasons for the rise of depth of field in cinema, introduces its expressive capabilities, and concludes that these are the main reason that made filmmakers interested in approaching depth of field. The fourth chapter analyses the effect of depth of field pictures on viewers and argues that watching these kind of films could trigger different kind of activities in human brain. This research shows how depth of field became a coherent style in filmmaking and discusses the different effect of these films on human brain compared to classical Hollywood movies. Key word:Cinema, Depth of Field, Deep focus cinematography, viewer Phycology and depth of field, Ideology and depth of field