عنوان پایاننامه
پرسوناژ چند پاره در نمایش نامه های سالار زنان ، تجربه های اخیر، در خلوت مزارع پنبه
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57619
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲
- دانشجو
- سپیده شکری پوری
- استاد راهنما
- فریندخت زاهدی
- چکیده
- پرسوناژ چندپاره، که در تئاترپستمدرنشکل کاملی به خود گرفت، بسیاری ازقالبهای شخصیّتپردازی پیشین را درهمشکست؛این بدان معناست کهبرخلاف پرسوناژهای کلاسیک و یا حتا مدرن کهدارایتعریف و نام و نشانند،از هر نوع مرزبندی گریزان است؛چراکههویّتو شناسههای روانشناختی معینی ندارد.به این ترتیب، با خصلتی ساختارشکن، گسسته و کولاژگونه، که ریشه در فلسف?پستمدرنیستیدارد،شیو? نوینی از شخصیّتپردازی در تئاتر را ایجاد مینماید. هدف این پژوهش، پس از ارائ? توضیحاتی اجمالی درخصوص تئاتر پستمدرن و پیشزمینههای شکلگیری آن، بررسی پرسوناژ چندپارهو مطالع? ویژگیهایش با توجه بهنمایشنامههای سالار زنان، تجربههای اخیر و در خلوت مزارع پنبهاست.تحقیق در زمین? پرسوناژ پارهپاره از آن جهت حائز اهمیت است کهفهم نمایشنام? پستمدرن را آسانتر نموده و علل شکلگیری چنین پرسوناژیرا آشکار میسازد.شخصیّتپارهپاره،فردیتی است چندوجهیکههم در بعداجتماعیو هم ارتباطی تکهتکه است و به پازلیمیماند که قطعاتی از آن پنهان یا مفقود گشته وتلاش برای دستیابی به معنایی واحداز آندشوار است؛بنابراینراه برای تفسیرها و دریافتهای مختلفنیز باز خواهد بود.به این ترتیب،شناختپرسوناژ پستمدرن، شناختی است لحظهای که تماشاگر یا خوانند? اینگونه آثارتلاش میکندتکههای پازلواری از پرسوناژ را جمعآوری کردهوآن رابازسازی نماید.این تحقیق سعی بر آن دارددر چارچوب مطالعاتنظری،نشانه-معناشناختی و با استفاده از مفاهیم تئاتر پستمدرن، انواع پرسوناژ و نیز شیوههای شخصیّتپردازی، به بررسی پرسوناژ چندپاره پرداخته و ویژگی تقطیع در شخصیّت را از خلالسه اثر نامبرده تبین نماید. واژههای کلیدی: تئاتر پستمدرن، پرسوناژ چندپاره، سالار زنان،تجربههای اخیر، در خلوت مزارع پنبه.
- Abstract
- Fragmented personage, who has taken a completed form in postmodern theatre, shattered the previous characterization; it means that unlike the classic or even modern personageswho define the name and imprint, he escapes the boundaries because he does not have a psychological identity and IDs. Thus, with his deconstructional characters and his collage of discrete which is rooted in postmodern philosophy, a new way of characterization developed in the drama. The purpose of this study, after providing a brief description and background on the formation of the postmodern theater, is to find the characteristics of fragmented personage in three plays: Tops Girls, RecentExperiencesand In the Solitude of Cotton Fields. It is important to study fragmented personage to understand much easier the postmodern plays and to find the causes of the formation of this type of personage. A fragmented personage is a multifaceted personality that is fragmented both in social and communication and he look like a puzzle that the pieces are hidden or missing, therefor it is difficult to achieve semantic units of it; thus the way will be open to different interpretations and perceptions. This study has tried, in the context of theoretical and semiotic- semantic studies, by using the concepts of postmodern theater, different types of personage and methods of characterization, to find the characters of fragmented personage in the three above play. Key Words: Postmodern theatre, fragmented personage, Top Girls, Recent Experiences, In the Solitude of Cotton Fields.