عنوان پایاننامه
تاثیر اگسپرسیونیسم بر سینمای آیزنشتاین
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61721
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- رضا خانلری
- استاد راهنما
- فرشاد فرشته حکمت, احمد الستی
- چکیده
- چکیده سرگئی میخائیلُویچ آیزنشتاین ، کارگردان و نظریه پرداز سینما و تئاتر روسیه، ریشه های برخی از نظریه های سینمایی خود را از تئاتر برگرفته است. او به دنبال شیوه هایی نوین متکی بر رویکرد بیومکانیک میرهولد در هنر نمایش بود که بر ساختار دانش بازتاب شناسی پاولوف استوار می باشد. از اینجا بود که کشش دیرپای آیزنشتاین به این پرسش آغاز شد که چگونه می توان درتئاتر و فیلم، واکنش تماشاگر را به رویدادهای پیش رویش برانگیخت .به همین جهت به مطالع? دیگر آثار و مکاتب هنری پرداخت و در این راه از دستاوردهای نگرش اکسپرسیونیسم در آثارش بهره برد. این مبحث با طرح چگونگی تأثیرپذیری آیزنشتاین از تئاتر، به روند رشد و نفوذ تئاتر نوین بر سینمای آلمان و سپس سینمای آلمان بر سینمای آیزنشتاین می پردازد، همچنین با بررّسی تحولات سینمایی اروپا در فرانسه و آلمان استدلال می کند که روس ها علیرغم نوآوری، به تنهایی نمی توانستند بر مونتاژ روسی تأکید کنند، و نیازمند زیبائی شناختی اکسپرسیونیستی در قالب دیگر ویژگی های سینمای آلمان بودند. این پژوهش در زمینه مطالعات نظری از کتاب هایی مربوط به آیزنشتاین و اکسپرسیونیسم آلمان بهره خواهد برد، و از طریق مطالعه مقایسه ای بین فیلم های اکسپرسیونیسم آلمان « کابینه دکتر کالیگاری، متروپلیس، نوسفراتو و فاوست » و فیلم های آیزنشتاین « اعتصاب ، رزمناو پوتمکین و ایوان مخوف » حاصل خواهد شد. در این مقوله از تشریح اهمیت فریم، صحنه آرایی و نورپردازی و بازیگری در سینمای آیزنشتاین به معرفی دیگر خصوصیات برجسته سینمایی او به جز مونتاژ پرداخته می شود. واژه های کلیدی : مونتاژ ـ بازیگری ـ صحنه آرایی ـ نورپردازی ـ آیزنشتاین ـ اکسپرسیونیسم .
- Abstract
- Sergei Michaelovich Eisenstein,director and theorist of Russian cinema and theater, has found some of his film theories from theater. He was following new methods relied on biomechanical process of Meyerhold which is based on Pavlov reflexology.From here Eisenstein`s long lasting attractiveness to this question started on how one can incite the reaction of audience to the events in theater and cinema.Therefore, he studied other artistic works and schools of philosophy and benefited from expressionist concepts in his works.This theories studies the influence of theater, the growing procedure and influence of modern theater on German cinema and then German cinema on Eisenstein.Also, with a survey of European cinema developments in France and Germany this research argues that Russians in spite of innovation could not merely emphasize on montage and needed expressionistic aesthetics in other form of German cinema. This research will benefit from the theoretical studies of Eisenstein and German expressionism,and through comparing studies among German expressionist movies Dr.Caligari Cabinet, Metropolis, Nosferatu, and Faust,and Eisenstein movies Strike, Potemkin Battleship,Ivan The Terrible.In this theories by description of frame importance, decorating, lighting and role playing in Eisenstein cinema, his other outstanding cinema specialties other than montage are discussed. Keywords: Montage, Acting, Decoration, Lighting, Eisenstein, Expressionism.