عنوان پایان‌نامه

تعامل بین صحنه آرائی و کاراکتر سازی در فیلم های فانتزی معاصر با نگاهی به فیلم های تیم برتون



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تعامل بین صحنه آرائی و کاراکتر سازی در فیلم های فانتزی معاصر با نگاهی به فیلم های تیم برتون" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64777
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده این رساله حاصل پژوهشی است که به بررسی تعامل بین صحنه‌آرایی و شخصیت‌پردازی در سینمای فانتزی معاصر می‌پردازد و به این منظور سه فیلم سینمایی از کارگردان مطرح سینمای فانتزی، تیم برتون را مورد تحلیل قرار می‌دهد. از آنجایی که تأثیر طراحی‌صحنه و صحنه‌پردازی در آشکار کردن سویه‌های پنهان شخصیت امری بدیهی و پذیرفته شده است، چارچوب نظری این مطالعه به چگونگی تأثیرگذاری صحنه و آرایه‌های آن بر شخصیت و چگونگی تبدیل درونیات او به نمودهای بصری با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی، می‌پردازد و این نکته را بررسی می‌کند که شخصیت‌های فیلم‌های فانتزی تا چه اندازه حاصل صحنه‌پردازی و طراحی‌صحنه هستند. در این میان اهمیت نقش طراح به عنوان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین عناصر اجرایی هر فیلم مورد تأکید قرار می‌گیرد. از اینرو در این پژوهش سعی می‌شود با به‌کارگیری مفاهیم، ابزارها و رویکردهای تحلیلی که این نظریه در اختیار قرار می‌دهد خوانش شخصیت براساس بازنمودهای بصری مورد تحلیل قرار گیرد. فرآیند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که از آنجایی که در سینمای فانتزی قاعده‌های اصلی جابه‌جا می‌شوند، منطق‌ها تغییر می‌کنند و همه چیز شکل دیگری به خود می‌گیرد و دنیایی جدید با ویژگی‌هایی جدید به وجود می‌آید، شخصیت‌ها نیز، متعاقب آن و متناسب با فضا دارای ویژگی‌ها و تغییراتی می‌شوند که با آنچه در فیلم‌های غیرفانتزی اتفاق می‌افتد بسیار متفاوت است. زیرا در این سینما طراح ملزم به رعایت قوانین، در عین رعایت نکردن آنهاست. در این میان و با ورود تکنولوژی به عرصه‌ی طراحی اگرچه همه چیز در زمینه‌ی طراحی و بیان بصری فضا شکلی متفاوت به خود گرفته است، ولی پذیرش معنا و مفهوم فضا و واقعی جلوه کردن آن در عین غیر واقعی بودن هر آنچه در فیلم‌های فانتزی اتفاق می‌افتد، از سوی مخاطب پذیرفته و مورد قبول واقع شده است.
    Abstract
    ABSTRACT This article is the result of a research that deals with analyzing the elaborations between decoration and characterization in the contemporary fantasy cinema, and hence considers three films by Tim Burton who is one of the well-known directors in fantasy cinema. Since the effects of decorations and decorating designs are clear and accepted aspects in revealing the hidden strains of characters, the theoretical framework of this study with regards to increasing roles of technology, is dealing with the states of the effects of scenes and their arrays on the characters, and the states of transforming the inner characters to visual symbols. It considers the extent of the point that the characters of fantasy films are the results of decoration and characterization. Thus the importance of the role of the designers is emphasized as the most important and effective executive elements in each film. Hence, it is tried in this research to investigate the characters according to visual disclosures through using the concepts, tools and analytical approaches that are contributed by this theory. The results of this research have found that since the main bases are displaced in fantasy movies, the logics change, everything gets a different form, a new world with new features is created and consequently appropriate to the space, the characters get specific features and changes that are totally different to what happens in non-fantasy films. Since the designers are obliged to observe as well as not to observe the regulations due to entering of the technology into the field of design and decoration, and though everything has got a different form in the fields of designs and visual spatial expressions, despite what are unreal in fantasy films, the addressees and audience have admitted the concept of space and its’ reality. Key Words: character, decoration, fantasy, Tim Burton