عنوان پایان‌نامه

تحولات میزانسنی در سه دوره کلاسیک ، مدرن، و پست مدرن



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحولات میزانسنی در سه دوره کلاسیک ، مدرن، و پست مدرن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 68249
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده این پژوهش تحت عنوان تحولات میزانسنی در سه دوره کلاسیک، مدرن و پست مدرن به بررسی خصوصیات میزانسن در این سه دوره و تأثیر هر یک بر دوره پس از خود می‌پردازد .در این رساله با اختصاص یک تحلیل فیلم از هر یک از این سه دوره، به بیان کارکردهای میزانسنی آن دوران مشخص در هر یک از فیلم¬ها پرداخته می‌شود. پژوهش مورد نظر با تکیه بر مسائل زیبایی-شناسی و تفکرات مختص به هر دوره پیش می‌رود و ویژگی¬های میزانسنی هرکدام از این دوره¬ها را بر این اساس بیان می‌کند. این رساله از یک مقدمه، سه فصل و یک نتیجه¬گیری تشکیل می¬شود، که به بسیاری از کلیات و مفاهیم ابتدایی در مقدمه پرداخته می¬شود. فصل اول تحت عنوان «میزانسن-های کلاسیک، پیدایش، رشد و تکامل با تأکید بر یک نمونه: کازابلانکا» به پیدایش و مشخصات اساسی میزانسن دوران کلاسیک همراه با تحلیل فیلم کازابلانکا می¬پردازد. فصل دوم با عنوان «میزانسن¬های مدرن، چگونگی پیدایش، علت¬های رشد و اوج شکل¬گیری با تأکید بر یک نمونه: سال گذشته درماریان باد» علل شکل¬گیری میزانسن¬های مدرن در سینما را بیان می¬کند و به خصوصیات آن همراه با تحلیل فیلم سال گذشته در ماریان باد پرداخته می¬شود. در فصل سوم تحت عنوان «میزانسن¬های پست مدرن، علت¬های ظهور، تأثیر تکنولوژی و تفکرات معاصر با تأکید بر یک نمونه: آشپز، دزد، همسرش و معشوق او» بر روند تغییر معیارهای زیبایی¬شناسی سینما در این دوران تأکید شده و تأثیر تحولات و تکنولوژی معاصر بر میزانسن¬ها¬ی سینمایی را همراه با تحلیلی از فیلم دزد، آشپز، همسرش و معشوقش بررسی می¬کند. این رساله ضمن تأکید بر نگاه سبک شناسانه، به بررسی مفاهیمی که با استفاده از میزانسن در این فیلم¬ها به آن پرداخته شده، می-پردازد. در این بررسی، بیشتر، استفاده از تکنیک و خصوصیات زیبایی¬شناسی سینمایی هر دوران، در بیان مسائل مورد نظر، مورد توجه قرار گرفته و تحلیل¬های مختص به هر فیلم بر اساس این ویژگی¬ها انجام گرفته است. در نتیجه¬ی این رساله تفاوت این میزانسن¬ها با یکدیگر بیان و بر کارکرد متفاوت هر یک تأکید می¬شود.
    Abstract
    Abstract This research studies the specifications of mise-en-sene, in three-time periods; classic, modern, and post¬modern. Providing a film analysis for each period, it is discussed how mise-en-sene in each period affects other films in the next period and the function of mise-en-sene in each film is highlighted. The study is based on aesthetic issues and specific ideas of each period. On this basis, the property of each mise-en-sene is expressed. This paper includes introduction, three chapters, and conclusion. The most basic principles and concepts are addressed in the Introduction. Focusing on “Casablanca” as an example, chapter one describes classic mise-en-sene emergence, growth and development. In the second chapter, we introduce modern mise-en-sene, its genesis and the reasons for its formation, with an emphasizing on one film: "last year at Marienbad". Post-modern mise-en-sene, its emergence, and the impact of technology and contemporary thoughts are discussed in chapter three with an emphasis on the film: “The cook, the thief, his wife and her lover”. Accentuating the aesthetic style, the film examines the concepts that are used as mise-en-sene to show meanings. In this study, the use of cinematic techniques and aesthetic characteristics of each period are expressed in terms of the issues, consideration and analysis based on the attributes specific to each film. In conclusion, three time-period evolutions and developments are compared and various applications are addressed. Keywords: mise-en-sene, classic, modern, post-modern