عنوان پایان‌نامه

اسطوره سفر در فیلم های الکساندر پین



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اسطوره سفر در فیلم های الکساندر پین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    سینما
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60474
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

    این پایان¬نامه با رویکردی تطبیقی، به بررسی ساختار اسطوره¬ای سفر در سه فیلمنامه¬ی الکساندر پین به نام‌های راه¬های جانبی، نوادگان و درباره¬ی اشمیت می‌پردازد. در این پایان¬نامه تلاش شده تا به منظور دست یافتن به یک نگاه نو و جامع برای بررسی ساختار فیلمنامه، پلی بین مفاهیم روانشناسی یونگی، مباحث اسطوره شناختی و ساختارهای دراماتیک برقرار شود. در مقدمه، نظریات کمبل با محوریت کتاب قهرمان هزارچهره، نظریات وگلر با محوریت کتاب ساختار اسطوره¬ای در داستان و فیلمنامه، نظریات یونگ با محوریت کهن الگوها و تئوری کانینگهام درباره ساختار درام شخصیت محور بررسی می‌شود. در فصل اول، بیوگرافی الکساندر پین مرور شده و به شخصیت¬های قهرمان– بیمار و به چرخه¬ی متوالی از مرگ و زندگی در درام¬های او پرداخته می‌شود. در فصل دوم کهن الگوهای قهرمان، پیرفرزانه و آنیما در فیلم راه¬های جانبی مورد ردیابی قرار می‌گیرد. در فصل سوم، فیلمنامه نوادگان بر مبنای نظریه¬ی وگلر بررسی می‌شود. در فصل چهارم نیز فیلمنامه درباره¬ی اشمیت با تئوری گام به گام کانینگهام تطبیق داده می‌شود. در پایان، این پایان نامه تلاش می‌کند تا نشان دهد، فیلمنامه¬های الکساندر پین، الگوی ساختار اسطوره¬ای سفر را هم به شکل بیرونی با سفر قهرمان و هم به شکل درونی با رشد درونی شخصیت، به خدمت می¬گیرند. فیلمنامه¬های پین برای رسیدن به این مقصود از کهن الگوهای یونگی استفاده می¬کنند. از طرفی این فیلمنامه¬ها، با نگاه به قهرمان به مثابه¬ی یک جنگجوی بیمار، مفاهیم یونگی را با مباحث اسطوره شناختی و الگوی درام شخصیت محور، پیوند می¬زنند. در پایان، این پایان نامه نشان می‌دهد که چگونه شخصیت‌هایی معمولی و به ظاهر بازنده¬ی فیلمنامه¬های الکساندر پین، از طریق رسیدن به خودشناسی در طی سفر و با التیام زخم درونیشان، خصوصیات قهرمان اسطوره¬ای را پیدا می-کنند.
    Abstract
    In this work, the mythic structure of journey in three of Alexander Payne screenplays including About Schmidt, Sideways and The descendants, are assessed in a comparative approach. In order to reach to a comprehensive and novel view for studying the structure of screenplay, this thesis tries to combine Jungian psychology, mythology and dramatic structures in screenwriting. In preface, Campbell’s views based on his book, The hero with a thousand faces, Vogler’s views based on his book, Mythic structure for writers, Jung’s views on archetypes, and Cunningham’s theory about character-centered dramas are studied. In chapter one, Alexander Payne’s biography is reviewed, and a survey on hero-sick characters and frequent cycles of life and death in his dramas is taken. In chapter two, hero archetypes, the master, and anima are traced and detected in Sideways screenplay. The descendants screenplay is studied based on Vogler’s views in chapter three. In chapter four, About Schmidt screenplay is adopted on Cunningham’s theories. In final chapter we concluded that Alexander Payne employs mythic journey patterns both in external form, as hero’s journey, and internal form, through character’s inner growth. For this goal, Payne uses Jungian archetypes in his screenplays. Payne looks at his characters as sick warriors and by this approach he synthesizes mythology, Jungian psychology, and charactercentered drama patterns. And finally, this thesis shows how the characters of Alexander Payne’s screenplays, who are ordinary and apparently losers, obtain mythic heroes characteristics by selfanalysis and healing their wounds during their journeys. Key Words: Alexander Payne , Hero's Journey, Archetype , Mythic structure