عنوان پایاننامه
روایت شناسی آثار سینمایی اصغر فرهادی
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59788
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- محمدشریف شمسی آهویی
- استاد راهنما
- احمد الستی
- چکیده
- این رساله با بررسی عناصر روایت در آثار سینمایی اصغر فرهادی در صدد است تا به شناسایی مشخصههای روایت سینمایی از طریق مطالعهی شکل و کارکردی که در فیلم دارند بپردازد و نقش این مؤلفهها را در ساخت و آفرینشِ داستان نهایی در ذهن مخاطب که حاصلِ استفاده از این عناصر است را بررسی کند. چارچوب نظری این پژوهش متکی بر روایت شناسی است، عناصر اصلی تشکیلدهندهی یک روایت؛ متشکل از پیرنگ، چگونگیِ ارائهی رویدادها و شخصیتها، زمان، راوی و زاویهی دید است. این عناصر در پیوند و همنشینی با رسانهی سینما نقش روایت و عناصر موجود در آن را برای ساختِ داستان در ذهن مخاطب ارتقا میدهند؛ بنابراین رویکرد سبکپردازانهی هر فیلم مورد مطالعه قرار گرفته است. از حاصل مطالعهی عناصر روایت و تکنیکهای سینمایی به کار رفته در آثار سینمایی اصغرفرهادی این نتیجه دست یافته است که انتخابهای تکنیکی فیلمساز در کنار شیوههای اتخاذ شده برای انتخاب هر رویداد در روند روایتِ فیلم،کیفیتِ داستان نهایی که در ذهن مخاطب شکل میگیرد را معین میکند؛فیلم هر اندازه تعهد بیشتری به اصولِ رواییای که بنیان مینهد داشته باشد، باور، اعتقاد و اعتماد مخاطب به روایت فزونی مییابد. روایت و سبک بر یکدیگر اثر میگذارند و در کنار هم عاطفه و اندیشهی مخاطب را هدف قرار میدهند. تعادل و تعامل میان سبک و روایت معنای داستان را گسترش میدهد و آن را از تکبُعدی بودن معنا خارج میکند. رویدادهای سبکپردازی شده به وسیله زبان و بیان سینما اهمیت تصویر و نشانگانی که تولید میکند را برجسته میسازد؛ بنابراین روایتِ یک داستان متناسب با رسانهی سینما روایت سینمایی را پدید میآورد. در بررسی آثار سینمایی اصغرفرهادی به ترتیب زمان ساختهشدن، روند فیلمها از نقلِ داستان از طریق مصورکردن به روایتِ داستان از طریق روایت سینمایی تغییر جهت داده است.
- Abstract
- This thesis aims to analyze the narrative elements of Asghar Farhadi’s cinematic works in order to explore the different features of a cinematic narrative. By studying the forms and functions of the constituent elements of a narrative, i.e. plot, characterization, time, narrator and point of view, this thesis discusses the role of these factors in the process of creating the consequent story in the audiences’ minds. A narratological framework is adopted to discuss these narrative elements in analyzing Farhadi’s films. With respect to the medium of cinema, the narrative elements play a more effective role in the process of forming the story in the audience’s mind. Thus, a stylistic approach has been chosen for this study. A study of the employed narrative elements and cinematic techniques of Farhadi’s films reveals that the director’s technical choices are hand in hand with the adopted patterns of depicting an event within the film narrative forms the story in the mind of the audience. The more a film is committed to the narrative principles, the greater trust of the audience in the narrative will be. Narrative and style influence each other, and together, they target the passion and thought of the audience. An interaction and a balance between style and narrative expand the meaning range of the narrative and transform the meaning into a multilayered phenomenon. The stylized events by means of the language of cinema accentuate the significance of thepictures andthe symbolism of the film. Thus, a story narrated via the medium of cinema creates the cinematic narrative. An analysis of Farhadi’s films according to the dates of their appearances manifests a transformative trend from telling a story through pictures to narrating a story via a cinematic narrative.