عنوان پایاننامه
خود و دیگری در حضور اقلیت ها در ادبیات نمایشی ده هفتاد ....
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66981
- تاریخ دفاع
- ۲۶ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- کامران ولی شریف آباد
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- چکیده هنر در ذات خود جنب? نمایشگری و نشانگری دارد. در نتیجه نمی¬تواند یک سر انتزاعی و فارق از واقعیت بیرون از خود باشد. در ادبیات داستانی و نمایشی، نسبت به هنرهای دیگر از قبیل هنرهای تجسمی و حتی شعر، این ارتباط قابل لمس¬تر و بیواسطه¬تر است. از سوی دیگر یکی از پدیده¬های اجتماعی که از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده، حضور اقلیت¬های متفاوت (قومی، دینی، ملی و ...) در ملل مختلف است. ارتباط اقلیت¬ها با جمعیت اکثریت، و نوع تعامل آنان با هم تا کنون از جنبه¬های گوناگون بررسی شده¬اند، آنچه این پژوهش سعی در روشن کردن آن دارد و به نظر می-رسد حداقل در کشور ایران تا حال به آن پرداخته نشده، این موضوع است که پدید? اقلیت (حضور شخصیت¬های اقلیت در جامعه) به عنوان واقعیتی غیر قابل انکار چه انعکاسی در ادبیات نمایشی داشته است. برای تحدید موضوع، حضور اقلیت¬های دینی ایران در متون ادبیات نمایشی منتشر شده در ده? هفتاد خورشیدی مورد نظر قرار گرفته¬اند. نظری? "خود و دیگری" نیز برای شناخت این حضور و سامان دادن به بحث انتخاب شده است، که ناگزیر با توجه به گسترده بودن نظریاتی که همه به همین نام شناخته می¬شوند، نظریه¬ای تلفیقی و کاربردی در این زمینه تعریف شده که قابلیت استفاده از ابزارهای پژوهشی موجود در رابطه با ادبیات نمایشی در خصوص آن فراهم باشد. به عنوان ابزار اصلی برای رسیدن به شاخص¬هایی قابل تعبیر و معنادار نیز از روش¬های "تحلیل انتقادی گفتمان" سود برده¬ایم.
- Abstract
- Abstract Arts in their Essence are presentative. That's why it cannot be utterly abstract and completely apart from reality. In dramatic literature this relevancy is more sensible and obvious. In the other hand one of the most important subject in all sociological, political and cultural studies is Minorities (racial, religious, national, …) condition in different countries and between different nationalities. The relation between Minorities and Majority were studied from many different prospects, what expounded in this study is how Minorities presence were reflected in dramatic literature. To define and determinate the subject, dramatic literature that published in 70's (Khorshidi) in Iran is selected for the base of the study and just focus on Religious Minorities. This presence is studied in the light of The Self and the Other theory, and "Critical Discourse Analysis" is used as a toolkit to approach meaningful and practical indexes. Keywords: The Self and the Other, Minorities, religious Minorities, Plays (Dramas), Critical Discourse Analysis, Iranian Plays