عنوان پایاننامه
بررسی تاثیرات مکتب ذن بر شکل گیری نمایش ژاپن
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63901
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرتضی غفاری ثانی نوقابی
- استاد راهنما
- فرشاد فرشته حکمت
- چکیده
- نمایش نو ژاپن پس از گذشت شش قرن از ابداع آن همچنان به حیات خود ادامه میدهد. دراین نمایش پیچیده و رازآلود شاهد درهمآمیختگی مجموعهای از آیینها، نمایشها، موسیقی و نواها، رقصها و اندیشههای مذهبی مردم ژاپن هستیم و از این رو میتوان به نمایش نو به مثابه یک موزه نگریست: موزه فرهنگ ژاپن. حضور آیین ذن، به عنوان یک آیین مهم و اثرگذار در فرهنگ و هنر ژاپن، در این موزه قابل تأمل و بررسی است. حضوری که در تمام جنبههای نو از تئوری و نمایشنامه تا بازیگری و اجرا رسوخ کرده و با منش خلاقانهاش نقش خود را در غنای هر چه بیشتر آن بازی کرده است. با این وجود بررسی این نقش دشواریهای خاص خودش را دارد چرا که در جهان ذن همواره سکوت بر سخن و دل بر عقل برتری دارد. به همین دلیل ما نیز در این بررسی نیازمند بهرهمندی از قوه خیال و شهود در کنار عقل و استدلال منطقی هستیم و ملزم به حرکت در مرز میان خودآگاهی و ناخودآگاهی. مرزی که نمایش نو نیز در طول این قرنها در محدوده آن به حیات خود ادامه داده است.
- Abstract
- Abstract Japanese Noh Theatre is still alive after 6 centuries of practice. In this complex and mysterious form of drama, we experience interlinking of varieties of rituals, dramas, dances, music and religious beliefs of the Japanese people. Therefore we could consider Noh Theatre as a museum: Museum of Japanese Culture. Particularly, existence of Zen Rituals in this museum as an important and effective ritual in Japanese Art and Culture requires more reflection and study. This ritual has pervaded all aspects of Noh Theater from theory to drama, acting and performance and with its creative quality has played its role in enriching this form of art. Nevertheless studying this role brings about various difficulties because as long as Zen is concerned, silence has always transcended speech and heart is valued in comparison to mind. This study, therefore, makes use of imagination and intuition beside rational and logical argumentations and is inevitably on border of self-consciousness and unconsciousness. The same border defines the territory of Noh Theatre in the past centuries. Key Words: Japanese Noh Theatre, Zen, Zeami, Y?gen, Hana, Noh Play, Noh Mask