عنوان پایاننامه
کلمات و جملات کلیشه و تکراری در آثار یونسکو و کاربری آن در نمایش عروسکی
- رشته تحصیلی
- نمایش عروسکی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62812
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- فاطمه طریقی
- چکیده
- چکیده اوژن یونسکو در کودکی در پاریس با مادرش به باغ لوگزامبورگ میرفت و در آنجا نمایشهای عروسکی میدید. تأثیر دیدن این نمایشها، پایه و اساس حرف? نمایشنامه¬نویسیاش در طول زندگی پُر بارش شد که نشانه¬های فراوانی از آنها در بیشتر آثارش هویداست. آفرینش طرح داستانی خلاق، تصاویر زیبا و شگفت، طنز، کنایه، استعاره، انتزاع و اغراقهای هنرمندانه در گفتار، تمهیداتی است که توسط یونسکو در نمایشنامههایش بکار رفته و اجرای آنها را با تکنیکهای تئاتر عروسکی امکانپذیر میکند و میتواند در نویسندگی تئاتر عروسکی راهگشا باشد. عروسکها بدون هیچ مانعی می¬توانند آزادانه طنز بگویند، مسخ شوند، رفتار و حرکاتی مکانیکی داشته باشند، بصورت کاریکاتوری از هر شخصیت درآیند. این ویژگیها در تئاتر یونسکو وجود دارد و بسیاری از آفریده¬های او خود، کاریکاتورهایی از شخصیتهای واقعی¬اند. در فصل نخست به تعریف عروسک و نمایش عروسکی پرداختهایم سپس مختصری از شرح حال یونسکو و آثارش را آوردهایم و در بخش سوم تکنیکهای طنزآفرین یونسکو در گزیدهای از آثارش را معرفی کردهایم. در بخش عملی، گزارشی از اجرای عروسکی نمایشنامهای با اقتباس از نمایشنام? صندلیهای یونسکو آوردهایم.
- Abstract
- Abstract In his childhood, Eugène Ionesco used to go to Luxembourg Gardens in Paris with his mother to attend puppet theater shows. The influences of these performances were critical to his future career as a playwright in his productive years. A great number of elements frequently appearing in his work reveal significant references to puppet-theater. Creative plots, beautiful and astonishing images, satire, irony and humor, metonymy and metaphor, abstractions and artistic hyperboles in speech are the kind of intrigues incorporated by him in his plays that facilitate the possibility of performance using puppet theater techniques. Experiences of this kind are extremely useful to playwrights of puppet-theater. Puppets are free to use irony and incorporate humor, to be metamorphosed, to perform mechanical movements, and by all these means they can act as caricatures to bring any variety of characters to life on stage. All these qualities are found in Ionesco’s theater. In fact many of his creations are caricatures of real people. In the first chapter we have discussed the definition of puppet and Puppet Theater. Second chapter features a short biography of Eugène Ionesco and a brief account of his oeuvre; and the third chapter introduces Ionesco’s techniques of satire in a selection of his plays. In the practical section, a report of a puppet performance adapted from Ionesco's The Chairs (1952) is provided. Key words: Eugène Ionesco, Puppet Theater, Avant-garde Theater, Irony, Comedy, Cliché.