شناسایی ابعاد و مراحل فرایند نوآوری کارآفرینان غیر رسمی ( مورد مطالعه : کارآفرینان ایرانی حاضر در شبکه های اجتماعی اینترنتی ) عنوان دفاع شد: شناسایی عوامل اثرگذار بر فرایند کارآفرینی کارآفرینان غیر رسمی حاضر در شبکه های اجتماعی
- رشته تحصیلی
- کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 501;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60956
- تاریخ دفاع
- ۰۳ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- نجمه کیهانی
- استاد راهنما
- رضا زعفریان
- چکیده
- در سالهای اخیر، با دیدن دوام و گسترش پیش بینی نشده بخش غیررسمی در جهان، محققان مجدداً به بررسی آن روی آوردهاند. اندازه این بخش، انگیزههای افراد فعال در آن و خصوصیات توصیفی آنها اصلیترین مسائل مورد بررسی بودهاند. با هدف پیشبرد علمیتر و کاربردیتر این تحقیقات، تحقیق حاضر با توجه به شرایط و خصوصیات ویژه کشور، به بررسی نحوه عملکرد کارآفرینان فعال در اقتصاد غیررسمی میپردازد. به کمک نظریه اقتصاد سیاسی فرهنگی، ابندا عوامل سیاسی فرهنگی مؤثر بر فرآیند کارآفرینی کارآفرینان غیررسمی شناسایی میشوند. سپس تأثیر این عوامل بر فعالیتهای این افراد مورد بررسی قرار میگیرد. کارآفرینان انتخاب شده بر اساس تعریف جوهانسن، اولسن و لامپکین (2001) نوآور هستند و در یک سال اخیر برای ارائه کسب و کار خود در شبکههای اجتماعی فعالانه حضور داشتهاند. به روش گلوله برفی 15 کارآفرین غیررسمی انتخاب شدهاند و با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته، مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. این مصاحبهها به روش تحلیل تم کدگذاری و تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهند فردگرایی در تیمسازی، فاصله طبقاتی در انتخاب نوع و قیمت محصول، ذهنیت منفی جامعه نسبت به نبود اخلاق کاری در روابط با مشتری و دیوانسالاری، قوانین نامناسب و مجدداً ذهنیت جامعه از اخلاق کاری در نحوه ادامه فعالیت کارآفرینان تأثیر داشته است. با توجه به نتایج بدست آمده بهبود فضای کسب و کار و اخلاقیات در ایران میتواند کارآفرینان را به سمت رسمیت تشویق کند. کلیدواژهها: کارآفرینی غیررسمی، اقتصاد غیررسمی، بخش غیررسمی، اقتصاد سیاسی فرهنگی
- Abstract
- In recent years, with the unexpected worldwide expansion of the informal sector, researchers have once again started to devote their studies to this subject. The size of this sector, motivations of the actors in it and their demographic specifications have been the main focus of studies so far. With the intention to academically and practically develop these studies, this research attempts to investigate the performance of informal entrepreneurs. With the help of the cultural political economy (CPE) theory, at first, the cultural and political elements affecting the entrepreneurial process of informal entrepreneurs will be identified. Then, the effect of these elements on the carried out actions will be determined. Unlike the existing literature, the selected entrepreneurs of this research are innovative and have successfully presented their businesses in online social networks during the past year. Using snowball sampling, 15 entrepreneurs were chosen and semi-structured interviews were held with them. These interviews were analyzed using the thematic analysis technique. Results showed the effect of individualism on team creation, income inequality on product and price choice, negative perception about work ethics on customer relationship and bureaucracy and inefficiency of regulations along with again negative perception about work ethics on future plans of informal entrepreneurs. According to the outcomes of this research, increasing ease of business and work ethics in Iran can be of help when trying to encourage informal entrepreneurs towards formality. Keywords: Informal entrepreneurship, informal economy, informal sector, cultural political economy