عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش گروهی روش تغییر شیوه زندگی با رویکرد روانشناسی فردی آدلر بر صمیمیت و الگوهای ارتباطی زوجین



    دانشجو در تاریخ ۰۷ مهر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش گروهی روش تغییر شیوه زندگی با رویکرد روانشناسی فردی آدلر بر صمیمیت و الگوهای ارتباطی زوجین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59404
    تاریخ دفاع
    ۰۷ مهر ۱۳۹۲
    دانشجو
    موسی خواجوی

    چکیده امروزه با رشد سریع جامعه و تغییرات فرهنگی رخ داده مشکلات زناشویی افزایش یافته و نرخ ازدواج های ناموفق و طلاق نسبت به دهه های گذشته با رشد خیره کننده ای همراه بوده است. برای متوقف نمودن این روند و بهبود شرایط باید عوامل موثر بر بهبود مشکلات زناشویی با انجام تحقیقات علمی شناسایی شده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق نیز با همین هدف انجام شده و در آن تلاش شده است تا اثربخشی آموزش گروهی تغییر شیوه زندگی با رویکرد روان شناسی فردی آدلر بر صمیمیت و الگوهای ارتباطی زوجین مورد بررسی قرار گیرد.. این تحقیق از نوع کاربردی بوده و به شیوه آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زناشویی در شهر بستک بوده اند. تعاد نمونه با استفاده از فرمول آماری و برابر با 96 نفر به دست آمده است. برای گردآوری داده‌ها دو پرسش‌نامه‌ یکی با 56 سوال برای سنجش صمیمیت زوجین و دیگری با 23 سوال برای شناسایی الگوهای ارتباطی تنظیم و در اختیار اعضای جامعه آماری قرار گرفت. سوالات پرسش‌نامه‌ها به شکل بسته طراحی شده و اعضای جامعه آماری به دو گروه (افراد شرکت کننده در دوره‌ها و افرادی که در دوره‌ها شرکت نکرده اند) تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون میانگین دو جامعه انجام شده و پس از آزمون نتایج زیر به دست آمده است: • صمیمیت در زوجینی که به کلاسها رفته‌اند بیشتر از افرادی است که در دوره‌ها شرکت نکرده‌اند • که میزان اشاره به الگوهای ارتباطی مثبت در زوجینی که به کلاسها رفته‌اند بیشتر از افرادی است که در دوره‌ها شرکت نکرده‌اند • صمیمیت حاصل از دوره‌های آموزشی در میان مردان و زنان شرکت کننده یکسان بوده است • میزان اشاره به الگوهای ارتباطی مثبت در زنان بیشتر از مردان بوده است واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی، رویکرد روان شناسی فردی آدلر، سبک زندگی، الگوهای ارتباطی، صمیمیت زناشویی
    Abstract
    Abstract The effectiveness of a training method based on Adler's individual psychology approach to lifestyle change with intimacy and relational patterns Couples Nowadays, with the rapid social development and cultural changes, marital problems have increased. There has been a significant growth in the rate of failed marriages and divorce compared to the last decades. To stop this trend and improve the situation, factors effective in solving marital problems should be identified through scientific researches and widely applied. In pursuit of the same goal, the current study aimed at analyzing the effectiveness of group training of lifestyle change on the intimacy and communication patterns of couples with the approach of Adler’s individual psychology. The type of this study was applied and its method was experimental. The research population consisted of all the couples who visited marriage counseling centers. A sample of 96 people was selected using statistical formula. To collect data, two questionnaires, with closed-ended questions, one with 56 items for the measurement of marital intimacy and the other with 23 items for the identification ofcommunication patterns, were designed and given to the population. The population was divided into two groups, one trained and the other untrained. The data was analyzed using two-sample test and the following results were obtained: • Intimacy of trained couples was more than untrained couples • Positive communication patterns were more present in trained couples than untrained couples • Intimacy was at the same level between trained men and women • Women had more positive communication patterns than men Keywords: Group Training, Adler's individual psychology approach, Lifestyle, Communication patterns, Marital Intimacy