طراحی مدل بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی- مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1178;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59849
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- رسول طریقی
- استاد راهنما
- مهرزاد حمیدی
- چکیده
- هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل بازاریابی ورزشی فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 40 سؤال و براساس طیف پنج¬ارزشی لیکرت طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 981/0 به دست آمد. از میان 230 پرسشنامه ایی که توزیع شد، 202 پرسش¬نامه تکمیل و عودت داده شد. جامعه¬ی آماری متشکل از 6 گروه (230 نفر) بود که شامل هیئت رئیسه سابق و فعلی فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، روسای هیئت¬های استانی و کارشناسان و کارکنان فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ادارات کل تربیت بدنی و مدیران تربیت بدنی دانشگاه های بخش های آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه¬های دولتی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و بهداشت درمان و علوم پزشکی، و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه¬ها بوده است. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری با جامعه آماری برابر و روش نمونه گیری به صورت کل شمار در نظر گرفته شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت شناسی پاسخ دهندگان وهمچنین پاسخهای آنان به سوالات تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. بدین منظور از نرم افزارهای MS-Excel ، SPSS ver 18و Lisrel ver 8.80 بهره گرفته شد. نتایج نشان داده است که مقادیر T حاصل از تمامی روابط مدل مفهومی تحقیق، بزرگتر از 2 بوده است. لذا می توان نتیجه گرفت تمامی روابط مدل مفهومی از نظر آماری، معنی¬دار هستند. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده و با توجه به اولویت¬بندی معنی داری ارتباط بین متغیرهای مستقل پژوهش با متغیر قابلیت بازاریابی، متغیر¬های قابلیت مدیریت، کارکنان بازاریابی، استراتژی بازاریابی، سیستم اطلاعات بازاریابی، سازمان بازاریابی و قابلیت نشان سازی به ترتیب در جایگاه¬های اول تا ششم قرار گرفتند. همچنین قابلیت بازاریابی بر عملکرد بازاریابی فدراسیون ملی ورزش¬های دانشگاهی تاثیر مثبت و معنیداری داشت.
- Abstract
- The goal of this study is to design Sport Marketing Model for National University Sport Federation of Islamic Republic of ir. Iran. This study is correlation, and, in view of research goal, it is practical. A questionnaire, which was made by the researcher, is based on Likert 5 option scale, and its justifiability is confirmed by professionals and professors; moreover, its stability is examined by Coronbakh ? test with coefficient of 0/981. Among 230 distributed questionnaires, 202 ones were filled out and returned. Populations consist of 6 groups (230 people), which involve previous and present executive committee of National Federation of University Sports, administers of provincial committees, experts and employers of this Federation, headmen and experts of Sport administration and Sports directors of further education section of universities, contain state universities, azad universities, Payam Nor universities, Practical and scientific universities, Hygiene and Therapy and Medical Science universities ,and some members of the faculty of universities. In regard to limitation of populations, the number of a sample equals to populations and sampling method is all-counting. Descriptive statistics are utilized for describing of demography situation of respondents and their responses to research questions as well, and confirmed factor analysis test and structural equation modeling test are used in inferential statistics. For this reason, MS-Excel Software, SPSS version 18 Software, Lisrel version 8.80 software are operated. Results suggest that T values, derived from all relationships of conceptual model in this research, are larger than 2; therefore, it could be concluded that, in statistical view, all relationships of conceptual model are significant. In other words, by concerning the results and giving precedence of significant relationship between independent variables and marketing capability variable, management capability variables, marketing staff, marketing strategy, marketing information system, marketing organization, and marking capability are in the first to sixth positions respectively. Also, marketing capability bears positive and significant effect on marketing performance of National University Sport Federation. Key words: Sport Marketing, National University Sport Federation, Modeling, Factor Analysis.