تعیین قابلیت های فرهنگی مطلوب در شرکت ساپلکو براساس مدل الوریش - بورک بانک
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43171
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- استاد راهنما
- علی اکبر فرهنگی
- دانشجو
- سودابه افتخاری
- چکیده
- یکی از کانالهایی که فعالیتهای منابع انسانی میتواند از طریق آن به استراتژی کسب و کار متصل شود، ایجاد یک فرهنگ قوی و استراتژی محور است. مطالعات "دیو اولریش" و "وین بروکبانک" بر روی بزرگترین شرکتهای با عملکرد برتر، نشان میدهد که این شرکتها منطق منابع انسانی خود را در فهم روشن از فرهنگ سازمانی مطلوب خود متمرکز کردهاند. بر این اساس این دو محقق با تدوین مدل "استراتژی منابع انسانی مبتنی بر قابلیت فرهنگی" یک راهنمای عملی برای توسعه استراتژی منابع انسانی در اختیار سازمانها قرار دادهاند. در این مدل به تعیین قابلیتهای فرهنگی مطلوب با توجه به روندهای محیطی و استراتژیهای کسب و کار پرداخته شده است. در این تحقیق کاربردی، مراحل پیادهسازی مدل ارائه شده توسط "دیو اولریش" و "وین بروکبانک" در شرکت ساپکو طی شده و سه قابلیت فرهنگی "چابکی" ، " اعتماد" و "نشاط" از بین 55 قابلیت فرهنگی پیشنهادی انتخاب گردیده است و برنامههای بهبود فعالیتهای منابع انسانی تاثیرگذار بر خلق و حفظ این سه قابلیت فرهنگی تدوین شده است.
- Abstract
- Creating a strong and strategy-oriented culture is one of the channels that join HR activities to the business activities. Researches of Dave Ulrich and Wayne Brockbank shows that best practice organizations focus their HR logic on a clear understating of the desired culture. They have created a model to define the HR strategies based on Cultural Capabilities. In this model cultural capabilities are defined based on environmental trends and business strategies. In this applied research, the model created by Dave Ulrich and Wayne Brockbank was implemented in SAPCO and 3 cultural capabilities were selected. These cultural capabilities are Agility, Trust and Vivacity. Several improvements were also suggested for those HR activities influence the selected Cultural capabilities