عنوان پایاننامه
اندازه گیری میزان کارافرینی شرکتی و برریسی موانع آن در شرکت مپنا
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی - بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47621
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- ناهید صادق نژاد
- چکیده
- برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در زمان حاضر و آینده ، شرکت ها به طور گسترده ای به اتخاذ استراتژی های کارآفرینی شرکتی روی آورده اند. نتایج تحقیقات نشان می دهد یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر عملکرد مالی و غیرمالی شرکت ها ، کارآفرینی شرکتی می باشد . به منظور استقرار یک استراتژی کارآفرینی شرکتی موفق ، ضروری است در ابتدا سطح کارآفرینی شرکتی، تعیین شده و وضعیت عومل تعیین کننده آن نیز مشخص گردد تا با توجه به آنها برنامه ها و اقدامات مناسب طرحریزی شود. عوامل موثر بر کارآفرینی شرکتی را می توان به دو دسته عوامل محیطی و درون سازمانی تقسیم نمود که با توجه به قابل تغییر بودن عوامل درون سازمانی توسط شرکت ها ، ارزیابی این عوامل اهمیت ویژه ای می یابد. در این تحقیق ابتدا سطح کارآفرینی شرکتی در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا اندازه گیری شده و برای اینکه بتوان معیاری جهت مقایسه با شرکتهای مشابه بدست آورد ، این اندازه گیری در 17 شرکت دیگر گروه مپنا نیز انجام گردید. سپس به بررسی عوامل درون سازمانی تعیین کننده کارآفرینی شرکتی در شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا و سایر 17 شرکت منتخب پرداخته شده است. بدین منظور از مدل پیشنهاد شده توسط هورنزبی ، کوراتکو و زهرا (2002) و ابزار CEAI استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از این می باشد که سطح کارآفرینی شرکتی در شرکت پارس از متوسط شرکت های ساخت و تولید گروه مپنا پایین تر می باشد . از بین عوامل درون سازمانی بررسی شده ، عوامل حمایت مدیریت از کارآفرینی شرکتی ، سیستم پاداش و تقویت و نیز موانع و مرزهای سازمانی به عنوان موانع سازمانی کارآفرینی شرکتی در این شرکت شناسایی گردید. همچنین مشخص گردید اختیارات کاری و نیز زمان کاری در دسترس در شرکت پارس و سایر شرکت های گروه مپنا دارای اختلاف معنی داری نمی باشد. با توجه به عوامل سازمانی شناسایی شده ، برنامه هایی جهت اتخاذ استراتژی کارآفرینی شرکتی و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه گردید.
- Abstract
- Leading companies see the effective use of Corporate Entrepreneurship (CE) as a source of competitive advantage and as a path to higher levels of financial and non-financial performance. CE is a process used in established firms seeking to use innovation as the means to pursue entrepreneurial opportunities. CE helps a firm create new businesses through product and process innovations and market developments and foster the strategic renewal of existing operations with the objective of improving a company's competitive position and financial performance. There is therefore a need to understand the predictors of corporate entrepreneurial activities for developing countries. To implement a successful corporate entrepreneurship strategy(CES) , it's necessary to determine level of CE and it's antecedents in established firms. In this research, CE level in Mapna Generator Engineering & Manufacturing Co. Has measured and then to have criteria to comparison results of it, this measurement repeated in 17 other firms of MAPNA group. In second step, inter organizational antecedents of CE in Mapna Generator Engineering & Manufacturing Co. and other 17 selected firms measured with CEAI instrument. Results indicate that (1)there is positive relationship between corporate entrepreneurship level and inter organizational factors of CE; (2)corporate entrepreneurship level in Mapna Generator is less than other firm's average; and (3) From five inter organizational factors that investigated, management support, award\reinforcement system and organizational boundaries were identified as inter organizational barriers of corporate entrepreneurship in Mapna Generator. Also identified that there isn't significant difference in work discretion and time availability level between Mapna Generator and other firms. Finally More studies in the future are suggested in the use of the CEAI with other samples and operational units to improve researches in CE field in Iran.