عنوان پایاننامه
آموزش عالی و توسعه منطقه ای، در مورد ایران با استفاده از سنجی فضایی
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1595;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64619
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- سجاد عبدی
- استاد راهنما
- حسین عباسی نژاد
- چکیده
- بررسی دقیق گستردگی و بزرگی فواید بالقوه آموزش عالی چه در سطح فردی و چه در سطح کل اقتصاد، برای توجیه هزینه های زیادی که در چنین سرمایه گذاری هایی وجود دارد، ضروری است. بطور خاص این موضوع برای دولت ها که از منابع محدود برای ایجاد مؤسسات آموزش عالی یا یارانه دادن به آن ها بهره می برند، حائز اهمیت خواهد بود. این پایان نامه با استفاده از اقتصاد سنجی فضایی به بررسی تأثیرات مؤسسات آموزش عالی بر شرایط اقتصادی منطقه ای می پردازد. ما در اینجا از دادهای استانی جمهوری اسلامی ایران برای تخمین اثرات مؤسسات آموزش عالی بر لگاریتم بیکاری و لگاریتم درآمد در استان محل استقرار و استان های مجاور آن بین سال های 1379 تا 1389(11 سال) استفاده می کنیم. شواهد بدست آمده نشان می دهد که سرریز اثرات مؤسسات بین استان ها معنی دار می باشد. بدین معنا که تغییر در وضعیت مؤسسات آموزش عالی(مانند تعداد دانشجویان آن ها) نه تنها بر استان محل استقرار آن ها بلکه اثرات سرریز آن ها بر استان های همسایه نیز اثر می گذارد. در مقایسه با تحقیقات مشابه این اولین بار است که در ایران از اقتصاد سنجی فضایی برای تخمین اثرات مؤسسات آموزش عالی بر شرایط اقتصادی منطقه ای استفاده می شود.
- Abstract
- Precise study on the scope and magnitude of many potential benefits of higher education at the individual and the economy levels is necessary to provide justification for the high costs involved in such investments. This may be particularly important for governments that consider spending limited resources to establish or subsidize local institutions of higher education (IHEs). This thesis investigates the effects of IHEs on regional economic condition with an application of spatial econometrics. We use province-level data for Islamic Republic of Iran to estimate effects of IHEs on the changes in logarithm of employment and logarithm income in own province and neighboring provinces between 2000 and 2010(11 year). Our results show significant spillovers of IHEs between the provinces. This means that, changes in IHEs condition) such as number of student) not only affect on their respective provinces, but also has spillover effects on neighboring provinces. Compare with similar researches, this study is the first one that use of spatial econometrics in estimation of IHEs’ effects on regional economic condition in Iran Keywords: Institutions of higher education, Spillover effects, Spatial econometrics, Economic condition