عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر حذف یارانه بنزین بر دهک های خانوارهای شهری در ایران از طریق محاسبه CV و EV



    دانشجو در تاریخ ۰۴ تیر ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر حذف یارانه بنزین بر دهک های خانوارهای شهری در ایران از طریق محاسبه CV و EV" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    اقتصاد انرژی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1497;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58318
    تاریخ دفاع
    ۰۴ تیر ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    جعفر عبادی

    یک دسته از کالاهایی که از دیرباز مورد توجه دولت برای پرداخت یارانه بوده است و همیشه بخش عظیمی از هزینه های دولت را به خود اختصاص داده اند، حامل های انرژی به ویژه بنزین می باشند. نظام پرداخت غیر مستقیم یارانه در کشور مشکلاتی نظیر عدم استفاده بهینه از منابع، پرداخت عام و نا هدفمند بودن یارانه، بالا بودن میزان پرداخت و لذا کسری بودجه دائمی دولت بویژه در مورد بنزین را به همراه دارد. مجلس در سال 1380 به منظور اصلاح ساختار نظام پرداخت یارانه و هدفمند کردن آن، دولت را مکلف به مطالعه و بررسی کارشناسی و انجام اقدامات قانونی کرد. یکی از روش های اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه های دولت، افزایش قیمت بنزین و نزدیک کردن آن به قیمت های جهانی است. کارشناسان معتقد هستند که این افزایش قیمت تاثیراتی بر رفاه خانوار در ایران داشته که باید مورد بررسی قرار گیرد. الگو سازی تقاضای بنزین در بخش خانوار به عنوان مصرف کننده آن، از جمله اقدامات لازم برای مدیریت بهتر انرژی و سیاست گذاری های مناسب به منظور بهره وری بیشتر در این بخش است. در این مطالعه به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات شاخص قیمت بنزین برای دهک های مختلف شهری، از اطلاعات هزینه ای و شاخص قیمت سوخت برای دهک های مختلف درآمدی استفاده شده است وتقاضای سوخت که شامل بنزین نیز می شود برآورد شده است. بدین منظور با استفاده از آمار هزینه ای دهک های خانوار شهری ایران در دوره زمانی 1385 تا 1389 به برآورد تابع تقاضای خانوار با بکارگیری تابع تقاضای تقریبا ایده آل خواهیم پرداخت و با محاسبه کشش های قیمتی و درآمدی و همچنین شناخت دقیق ساختار تقاضای بنزین کشور در خصوص اعمال سیاست های قیمتی سعی در ارائه پیشنهاداتی خواهیم داشت و در نهایت با کمک معیار های تغییرات جبرانی (CV) و معادل (EV) به بررسی اثرات رفاهی ناشی از حذف یارانه بنزین خواهیم پرداخت.
    Abstract
    The Iranian government has always devoted a lot of attention to energy fuels, especially gasoline. Gasoline subsidies have always comprised a large portion of the government’s budget, and thus have received great attention and debate from policy makers and economists. Due to the drawbacks of indirect subsidy system, such as non-optimal use of resources, resulting in high consumption, the subsidies have also been one of the main reasons of Iran’s continuous budget deficit. Negotiations over removal of most energy subsidies have been Iranian Parliament’s agenda every year since 1992. Many experts believe ending the subsidies will cause grave consequences, most important one being the increase in energy prices and sharp impacts on household and business budgets. To assess the impacts of ending subsidies, modeling of household demand for gasoline is one of the necessary analyses. The assessment would help better understanding of the energy markets, and more effective energy market management and policy making. For this purpose, we will determine demand function of urban households using Almost Ideal Demand System Equations over period of 1972-2012. By calculating elasticity of demand and income we will assess market impacts of price changes due to ending subsidies and recommend policy adjustments and suggestions. Finally, using compensating and equivalent variations, we will take the effect of ending subsidies on welfare into consideration. The results of modeling would help in discussing and finding out whether the government can decrease gasoline consumption by removing its subsidies while reducing the impacts on social welfare. Key words: Subsidy, Gasoline, Almost Ideal Demand System (AIDS), Welfare, Deciles of Urban Households