عنوان پایاننامه
بررسی نقش گروه های مرجع مجازی بر کاهش تاثیرقیمت در ادراک کیفیت
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63174
- تاریخ دفاع
- ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- زهرا حیدری فرد
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- قیمت گذاری همواره دغدغه اصلی بازاریابان به شمار میرفته است. اما قیمت در کنار وظایف متعددی که بر عهده دارد وظیفه علامت دهندگی کیفیت را نیز به دوش میکشد. عوامل متعددی این نقش را تحت تاثیر قرار میدهند. در این تحقیق برآن شدیم تا نقش منابع اطلاعاتی گوناگون و به طور خاص نقش جوامع مجازی مصرف را به عنوان یک منبع اطلاعاتی نو در اتکا به قیمت به عنوان نشانه کیفیت، در بازار کالاهای بادوام و به طور نمونه گوشی تلفن همراه مورد بررسی قرار دهیم. در این پژوهش ابتدا به بررسی جایگاه قیمت و نقش علامت دهی آن در بازار و همچنین عوامل موثر بر آن با بررسی ادبیات نظری و پژوهشی موضوع پرداختیم و براساس آن مدل مفهومی با 1 فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی ارائه دادیم. در این مدل چنان فرض کردیم که 3 منبع اطلاعاتی رابطه میان قیمت به عنوان علامت دهنده کیفیت و کیفیت ادراک شده را تحت تاثیر قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش نیز تمام افرادی در نظر گرفته شد که سابقه خرید گوشی تلفن همراه در مراکز عرضه و فروش گوشی تلفن همراه در شهر تهران را داشتهاند. نمونه نیز بر اساس جدول مورگان 350 نفر در نظر گرفته شد که به طور تصادفی برای پاسخ گویی به پرسشنامه انتخاب شدند. سپس براساس تجزیه و تحلیل دادهها در نرم افزار SPSS مشخص شد که جوامع مجازی مصرف تنها در قیمتهای پایین میتوانند قدرت علامت دهی قیمت را کاهش دهند و در قیمتهای بالا، مستقل از اینکه افراد اطلاعات خود را از چه منابعی کسب کردهاند، به قیمت به عنوان یک نشانه قوی کیفیت اتکا میکنند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که بازاریابان باید در نظر داشته باشند که مصرف کنندگان پس از ویژگیهای محصول و برند، نشانه قیمت را در فرآیند تصمیم گیری خرید خود وارد میکنند و در قیمتهای بالا، مستقل از اینکه چه میزان اطلاعات را از چه منابعی کسب کردهاند به قیمت به عنوان نشانه کیفیت توجه دارند.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد