عنوان پایاننامه
بررسی رابطه ابعاد رضایت از قیمت و تمایل به پرداخت بیمه گذاران بیمه بدنه اتومبیل مطالعه موردی: شرکت بیمه کار آفرین
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61926
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- معصومه نقیان
- استاد راهنما
- محسن نظری
- چکیده
- امروزه صنعت بیمه یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی هر کشوری است که بایستی با تأمین نیاز¬ها و خواسته¬های بیمه¬گذاران موجبات رفاه و رضایت آن¬ها را فراهم نماید، ضمن این¬که جلب رضایت بیمه-گذاران در رشته بیمه اتومبیل که یک بیمه عمومی می¬باشد نسبت به سایر رشته¬ها ضروری¬تر است. یکی از جنبه¬های رضایت مشتری، رضایت از قیمت می¬باشد از طرفی یکی از مفاهیمی که برای مطالعه عکس-العمل مشتری نسبت به قیمت بکار می¬رود، تمایل به پرداخت او می¬باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر "بررسی رابطه ابعاد رضایت از قیمت و تمایل به پرداخت (WTP) بیمهگذاران بدنه اتومبیل " می¬باشد. روش این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد.¬ جامعه آماری این پژوهش بیمه¬گذاران بدنه اتومبیل در شرکت بیمه کارآفرین در شهر تهران می¬باشند. در این پژوهش برای جمعآوری دادههای مربوط به رضایت از قیمت از پرسشنامه استاندارد آقای ماتزلر و برای استخراج تمایل به پرداخت بیمهگذاران به¬دلیل محدودیت استفاده از سایر روشها از روش نظرسنجی مستقیم به صورت سؤال باز استفاده شده¬است. تعداد 396 مشتری به پرسشنامه این پژوهش پاسخ دادند که پس از حذف پرسشنامههای مخدوش، 368 پرسشنامه با استفاده از نرم¬افزار SPSS مورد تجزیه¬و¬تحلیل قرار گرفت. پس از انجام تجزیه و تحلیل، نتایج آزمون اسپیرمن جهت بررسی فرضیه¬های پژوهش، حاکی از رابطه معنادار رضایت از قیمت و ابعاد آن با WTP بیمهگذاران می¬باشد. از طرفی نتایج رگرسیون ساده و چندگانه نشان می¬دهد که رضایت از قیمت و ابعاد آن اثر مثبت و معناداری بر WTP بیمهگذاران دارند. همچنین نتایج بررسی تأثیر متغیرهای جمعیت¬شناختی بر WTP اسمی(تومان) و WTP نسبی(به صورت درصدی از حق¬بیمه) با استفاده از رگرسیون چند¬گانه نشان می¬دهد که درآمد و تحصیلات بر WTP نسبی تأثیر مثبت و معناداری دارند این در حالی¬است که فقط تحصیلات بر WTP نسبی تأثیر¬گذار می¬باشد.
- Abstract
- Insurance industry is today one of the most important economic sector of the states which should provide welfare and satisfaction by meeting needs and demands of policyholders. Attracting satisfaction of policyholders in the field of car insurance, as a general insurance, is more necessary than other fields. One of the dimensions of customer satisfaction is price satisfaction. On the other hand, one of the concepts used for investigating customer reaction to the price is customer willingness to pay; Thus, current work aims at investigation relationship between dimensions of price satisfaction and willingness to pay (WTP) in auto body policyholders. The method of this research in terms of purpose, is practical and in terms of data collection is survey- descriptive. Statistical society includes auto body policyholders in Karfarin Insurance Co. in Tehran. Matzler standard questionnaire was used for collecting data related to price satisfaction, and direct survey in the form of open questions was used for extracting willingness to pay due to limitation of using other methods. 396 respondents answered the questionnaires which 368 questionnaires were analyzed using SPSS Software. Following data analysis, Spearman test results for investigation of research hypotheses suggested significant relationship between price satisfaction and its dimensions and WTP in policyholders. On the other hand, simple and multiple regression results indicated that price satisfaction and its dimensions have positive significant impact on WTP of policyholders. Also, results for investigation of demographic variables effect on nominal WTP (Toman) and relative WTP (as percent of Premium) using multiple regression indicate income and education have positive significant impact on relative WTP, while only education affects nominal WTP. Keywords:Dimension of price satisfaction, price reliability, relative price, willingness to pay, auto body insurance.