عنوان پایان‌نامه

بررسی خدمات بانکداری اختصاصی از دیدگاه مشتریان هدف بانک ملت



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی خدمات بانکداری اختصاصی از دیدگاه مشتریان هدف بانک ملت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61655
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    مسعود کیماسی

    چکیده بانکداری اختصاصی یک مدل تجاری در زمینه بانکداری محسوب می¬گردد که در آن خدمات متنوع مالی و سرمایه گذاری و همچنین خدمات بانکی ویژه، به مشتریان متمول و با ثروت خالص بالا ارائه می¬شود. در این تحقیق با بخش بندی مشتریان با توجه به معیار میزان سود خالص سالانه به بررسی نیاز ها و خواسته های مشتریان بالقوه بانک ملت در حوزه بانکداری اختصاصی پرداخته شد. در این رابطه ابتدا با 21 نفر از مشتریان بالقوه بانکداری اختصاصی مصاحبه صورت گرفت، در مرحله بعد پرسشنامه ای بر اساس مصاحبه های صورت گرفته و مطالعات کتابخانه ای تهیه گردید و میان 120 نفر ازمشتریانِ واجد شرایط دریافت خدمات بانکداری اختصاصی، توزیع گردید. تحلیل های آماری نشان داد، مشتریان بیشترین علاقه را به دریافت کارت های نقدی و اعتباری ارزی، دریافت خدمات مربوط به صدور کارت و دسته چک در تمامی شعب و دریافت تحلیل های صحیح از شرایط اقتصادی ایران دارند. در این میان مشتریان کمترین علاقه را به دریافت خدمات در خصوص تحصیل فرزندانشان در خارج از کشور، مدیریت املاک و مستغلاتشان و دریافت خدمات مربوط به مدیریت اوقات فراغت توسط بانک نشان دادند. همچنین نتایج تحقیق در خصوص بررسی میزان علاقه مشتریان به زمینه های سرمایه گذاری نشان داد، مشتریان بیشترین علاقه را به سرمایه گذاری در کار و تجارت شخصی، سرمایه-گذاری در ملک و دریافت سود ثابت تضمین شده بالاتر از میزان تورم سالیانه دارند. از طرفی مشتریان کمترین علاقه را به سرمایه گذاری در سهام و اوراق مشارکت دولتی با سود ثابت تضمین شده20 % نشان دادند. کلید واژه ها: بانکداری اختصاصی، مدیریت ثروت، سرمایه خالص، بخش بندی مشتریان
    Abstract
    Private banking is a busieness model, in the field of banking, in which various financial and investment services as well as special banking ones, are presented for rich customers and those with a high net worth. In this research, by categorizing the customers according to the annual net profit criterion, the needs of the potential customers of Mellat Bank in the field of private banking have been investigated. In this regard, 21 potential customers of private banking were interviewed. The results of these interviews, using Shanon Entropy method, demonstrated that among the groups of private banking services, special banking services was ranked first, followed by wealth management, consultation services and non-financial services, respectively. In the next step, a questionnaire was produced based on the aforementioned interviews and library studies, and was distributed among 120 individuals whose annual average saving accounts were between 2.000.000.000 Rials and 5.000.000.000 Rials. Then, after eliminating the incorrect questionnaires, a total of 109 ones were collected. Statistical analyses delineated that among the presentable services in the field of private banking, the customers mostly tend towards receiving credit and cash exchange cards, the services related to card and check notebooks in all branches, and receiving clear analyses about Iran economic conditions. On the other hand, the customers were reluctant to receive the services which were associated with their children education abroad, management of their estates, and receiving the services relevant to the management of their leisure time through the bank. Moreover, the results of the survey with regard to investigating the interests of customers to the field of investment showed that the customers are most eager to invest in their own business, investment in real estate and gaining a stable guarantied profit, higher than the annual inflation. Besides, the customers were shown to be least fervent to invest in stocks and the governmental participation papers, which have a stable 20% profit. Keywords: Private Banking, Investment Management, Net Worth, Customer Segmentation