عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر نگرش به آموزش بر تعهد سازمانی و حرفه ای کارکنان : مطالعه ای در صنعت بیمه ایران



    دانشجو در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر نگرش به آموزش بر تعهد سازمانی و حرفه ای کارکنان : مطالعه ای در صنعت بیمه ایران" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61675
    تاریخ دفاع
    ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    سعید شیرکوند

    نتایج پژوهش¬های گذشته در زمینه آموزش و تعهد سازمانی حاکی از وجود یک رابطه میان این دو ساختار است؛ رابطه¬ای که طبیعت آن هنوز به روشنی مشخص نشده و کشف ساختار علی آن با محدودیت¬هایی مواجه بوده است. تحقیق حاضر از یک نگاه، در زمره مطالعاتی به شمار می¬رود که به دنبال مقاله¬ی بارتلت (2001) مطرح شده¬اند. اما با پیشرفت مطالعاتِ محقق پیرامون این پرسش، به تدریج جنبه¬های جدیدتری به قلمرو موضوعی تحقیق اضافه شد. نتایج تحلیل رگرسیون بر داد¬ه¬های بدست¬آمده از این صنعت بسیار جالب توجه¬اند. ضمن آنکه بخشی از چارچوب نظری تحقیق، مطابق انتظار مورد تأیید قرار گرفت، جزئیات بسیار جالبی بدست آمد، برای نمونه به نظر می¬رسد، حداقل در مورد شرکت¬های بزرگ در صنعت بیمه ایران، رضایت شغلی نقش بسیار تعیین کننده¬تری نسبت به آموزش، در تبیین تعهد سازمانی و حرفه¬ای افراد دارد. در کل یافته¬های پژوهش، فقدان یک سامانه نظام¬مند آموزش در صنعت بیمه را از نگاه پاسخ¬دهندگان منتقل می¬کند. درنتیجه، با وجود گرایش بالا به یادگیری، مواجهه با معضلات گریبان¬گیر آموزش در صنعت، چرخه انگیزشی کارکنان آن¬را را ناقص گذاشته است و آن¬ها این گرایش¬ را تنها به واسطه تعلق خاطر به سازمان و حرفه¬ی خود احیا می¬کنند. با این حال، شواهد نشان می¬دهد در شرایط فعلی نیز کمک به بهبود تصورات کارکنان نسبت به آموزش، به افزایش تعهد آن¬ها به سازمان منجر می¬شود.
    Abstract
    Research on training & organizational commitment has revealed a relationship between these two constructs; although the true nature of its remains ambigious. This study can be thought of as an extention to Bartlett's (2001). New aspects of these relationship has been accounted for & the results on regression analysis reveal interesting findings. While a part of hypothetical model is confirmed, significant details has come to light. For example, at least for large insurance companies in Iran, it seems that job satisfaction has a more important role than training in interpreting commitment. Overal, findings suggest that insurance personel in Iran do not perceive a systematic & well-developed training structure in the country, hence despite a high motivation for learning & participation in training, their learning process remains incomplete. However it seems that not only still training can affect their organizational & occupational commitment, but also, their affective tendency toward this profession drives them forward in learning.