عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر ویژگی های طراحی بسته بندی بر انتظارات و ترجیحات مصرف کنندگان محصولات غذایی و نوشیدنی ها



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر ویژگی های طراحی بسته بندی بر انتظارات و ترجیحات مصرف کنندگان محصولات غذایی و نوشیدنی ها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62531
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
    دانشجو
    هادی حیدری
    استاد راهنما
    سیدرضا سیدجوادین

    اهمیت طراحی بسته بندی و نقش بسته بندی به عنوان ابزاری جهت برقراری ارتباط با مشتریان به طور روزافزونی در حال افزایش است. بسته بندی نمادی واقعی از ویژگی¬های کالاست و باید مزایای اساسی کالای مورد نظر را به بیننده و خریدار القا کند. با توجه به مفهوم بازاریابی، درک مشتریان و ارضای بهتر نیازهای آنها نسبت به رقبا اولویت هر سازمانی می‌باشد. اما مشتریان مختلف، نیازها و خواسته‌های متفاوتی دارند و به ندرت امکان دارد که بتوان با رفتار یکسان همه مشتریان را راضی نگه داریم. بنابراین تولیدکنندگان نیاز دارند سلایق مشتریان را بررسی کنند تا به درک بهتری از نیازهای آنها دست یابند. هدف ما در این پژوهش بررسی اهمیت ویژگی¬های طراحی بسته بندی است. برای دستیابی به این هدف پس از مطالعه و بررسی دقیق و موشکافانه مبانی نظری و تحقیقات صورت گرفته، به منظور جمع¬آوری داده¬ها و اطلاعات مورد نیاز از خریداران و مصرف کنندگان محصولات غذایی و نوشیدنی¬ها، با استفاده از پرسشنامه¬ای چند بخشی، اقدام به بررسی میزان اهمیت و تاثیر گذاری هر یک از ویژگی¬های طراحی بسته بندی بر روی ترجیحات و تصمیمات خرید آنها شد و پس از ارزیابی و تایید اعتبار و پایایی، در میان خریداران محصولات غذایی و نوشیدنی¬ها در فروشگاه¬های زنجیره¬ای در نواحی چهارگانه شهر تهران ( شمال، جنوب، شرق و غرب) توزیع و در نهایت تعداد 387 پرسشنامه گردآوری شد. با استفاده از داده های حاصل از پرسشنامه، تاثیرگذاری و اهمیت هر یک از ویژگی¬های طراحی بسته بندی بر ترجیحات مصرف¬کنندگان با استفاده از روش تحلیل متقارن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در ادامه با استفاده از آزمون خوشه بندی، مصرف¬کنندگان مورد نظر به دو خوشه سطح درگیری زیاد و کم بخش بندی شدند و سپس روش تحلیل متقارن در هر خوشه به صورت جداگانه انجام شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سطح درگیری مصرف¬کنندگان تاثیر چندانی بر انتخاب و تصمیم خرید مشتریان مواد غذایی و نوشیدنی¬ها ندارد. همچنین بعضی از ویژگی¬های بسته بندی مانند شفافیت جنس بسته بندی و شکل بسته ها محصول محور است و در محصولات متفاوت اهمیت هریک از این ویژگی¬ها متفاوت است.
    Abstract
    The importance of packaging design and packaging role as a tool for communicating with customers is increasing rapidly. Packaging is the symbol of products and can show consumers the features and benefits of the products.According to the marketing concept, understanding customers and satisfying their needs better than the competitors is the priority of any organization. But different customers have different needs, and it is rarely possible to satisfy all customers by treating them alike. Marketers need to survey customers preferences to gain a greater understanding of their needs. The aim of our research is to survey the importance of packaging design features. To achieve this aim, after careful study of pervious researches, to collect data and required information about the importance of packaging design attributes from beverage and food consumers we use a Multi-part questionnaire. Then after determining the validity and reliability 387 questionnaires were collected between consumers in four districts of Tehran. Using conjoint analysis the importance of packaging design attributes were analyzed. Then, cluster analysis identified 2 clusters of customers (low involvement and high involvement) and then conjoint analysis was used for separate segmentation. The results show that consumer’s involvement level had no significant influence on their buying decisions. Also, some attributes such as visibility and shape are product-oriented so the importance of these features is different in various products.